Chisinau. - Diana Vrabie.
Bezviconi) dintre cele doua razboaie mondiale isi traieste epoca de glorie, devenind centru de provincie romaneasca si primind in anii \'20 ai secolului al XX-lea apostolatul elitelor culturale din celelalte provincii ale Romaniei Mari, dupa ce a dat tonul Marii Uniri.
Simionescu), "oras al basmelor" (Laurentiu Fulga), "
Chisinaul romantic" (Gheorghe G. -Adrian Dinu Rachieru Urbe invaluita in taina, oras descins "din amintire" (George Dorul Dumitrescu), "oglinda Iasului privit de pe Galata" (Ion Th.
Acest buchet de marturii, insotit de un util minidictionar al autorilor antologati traverseaza "vremuri de mari decizii": o epoca zbuciumata, de maretie si efervescenta, vestind reapropierea spirituala.
Dezgropand texte vechi, antologia se vrea un prim florilegiu, identificand - prin proiectii (ne)sentimentale - marcile identitare ale metropolei.
Ne intoarcem, astfel, in interbelic (cosmetizat, edenizat, de regula, in alte tentative) pentru a descoperi fata / fetele orasului prin ochii presei.
Or, pornind de la premisa ca acel Chisinau este o necunoscuta, Diana Vrabie trece in revista puzderia de evenimente care, prin ritmul reformelor si ofensiva culturalizarii, il transforma intr-o "portavoce a comunitatii", devenind "fanionul romanismului".
Acolo unde simtirea romaneasca a fost sugrumata, renascand spectaculos in agitatul interbelic.
Evocari interbelice (Editie ingrijita de Diana Vrabie) Antologia de fata, consacrata Chisinaului, colectioneaza "marturii sugestive" din acelasi segment temporal, identificand - prin alte voci - "reconfigurarile fiintiale" pe care, in timp, le-a cunoscut capitala fostei gubernii.
Chisinau