Ascultand interpretarile lui Lipatti fie in muzica baroca Bach sau Scarlatti in cea romantica Chopin Schubert Liszt Grieg Schumann in cea impresionista Ravel in cea moderna Enescu Bartok ai de cele mai multe ori senzatia ca nu poti clinti niciun sunet de la locul sau ca fiecare nuanta de intensitate sau culoare fiecare valoare ritmica fiecare frazare nu poate suna decat asa cum a realizat-o el.
Olga Grigorescu.
Lipatti canta asa cum era spun toti cei care l-au cunoscut subliniind armonia intre artist si om.
Daca inregistrarile pe care ni le-a lasat mostenire au ramas repere ale pianisticii secolului XX conceptiile sale despre muzica concep-tiile morale lupta eroica pe care a dus-o impotriva bolii ce-l macina se pot constitui astazi in modele demne de urmat.
In totul Lipatti a reusit acel echilibru perfect intre gandire si sensibilitate intre rigoare si libertate intre claritate si densitate ceea ce a asigurat viabilitatea si modernitatea viziunii sale artistice peste decenii.
Aceasta nu este o denaturare a sentimentului romantic ci dimpotriva o mai completa si filozofica cuprindere a acestuia. el evoca in acelasi timp polifonia lui Bach perlajul preclasicilor puritatea lui Mozart sau chiar dramatismul beethovenian.
Dragos Tanasescu aici ...
Un punct culminant in arta lipattiana il reprezinta insa interpretarea muzicii lui Chopin si asa cum a explicat prof.
Enescu a subliniat faptul ca Lipatti i-a inteles perfect intentiile si i-a interpretat lucrarile ca nimeni altul.
In partiturile moderne inclusiv in cele proprii Lipatti face lumina in conglomeratele si complicatele meandre sonore realizand prin precizie si bogatie coloristica ce nu o data evoca timbrurile instrumentelor orchestrei nu un limbaj dur si sec ci unul cu vibratie emotionala si forta de captare.
Mozart are ingenuitatea si firescul exprimate cu o paleta dinamica de cea mai subtila varietate.
Bach este olimpian si spiritualizat cu o maxima limpezime a vocilor dar si cu o sensibilitate venita din adancul sufletesc.
Ascultand interpretarile lui Lipatti fie in muzica baroca Bach sau Scarlatti in cea romantica Chopin Schubert Liszt Grieg Schumann in cea impresionista Ravel in cea moderna Enescu Bartok ai de cele mai multe ori senzatia ca nu poti clinti niciun sunet de la locul sau ca fiecare nuanta de intensitate sau culoare fiecare valoare ritmica fiecare frazare nu poate suna decat asa cum a realizat-o el