In contextul dinamicii actuale a scolii romanesti, studiul Alinei Pamfil desfasoara un demers extrem de important, care isi propune, pe de o parte, interogarea modelelor canonice si, pe de alta parte, reflectia asupra practicilor scolare curente.
Paradigme didactice.
Reorientari, dar si cu Studiul limbii si literaturii romane in secolul XX.
Structuri didactice deschise, cu Didactica literaturii.
Prezentul volum este primul din seria inovatoare a unei cercetari coerente si substantiale, dedicate celor trei trepte de scolaritate (primar, gimnaziu si liceu), serie continuata cu Limba si literatura romana in gimnaziu. in acest fel, studiul devine o invitatie adresata cititorilor (studenti, invatatori, institutori, didacticieni) de a prelungi reflectia si de a continua remodelarea creativa a strategiilor didactice, stiut fiind ca performanta scolarilor depinde semnificativ de calitatea didactica a orei de Limba romana.  
Alina Pamfil este profesoara la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, unde preda didactica limbii si literaturii romane.
Perspectivele propuse de reputata didacticiana au rolul de a deschide disciplina inspre orientarile contemporane ale studiului maternei si de a reconfigura didactica primarelor, oferindu-i acele atribute care i-au lipsit in ultimele decenii: deschidere, dinamism si plasticitate.
In contextul dinamicii actuale a scolii romanesti, studiul Alinei Pamfil desfasoara un demers extrem de important, care isi propune, pe de o parte, interogarea modelelor canonice si, pe de alta parte, reflectia asupra practicilor scolare curente