Adriana Dunea, eroina Orașului cu salcâmi, fiica unor burghezi de provincie și adolescentă candidă și cultivată, pleacă la București, lăsând în urmă viața plictisitoare a orășelului și prima iubire pentru Gelu, care continuă să o iubească statornic.
Eugen Simion. (Femei și Oraşul cu salcâmi).
A reușit cu precădere în proza în care face, cu mijloacele eseului epic, analiza psihologiei feminităţii în faza de iniţiere erotică.
Mihail Sebastian a intuit bine aceste cauzalităţi secrete și le-a urmărit, cu datele vieţii moderne, în istoria unor cupluri. Iubirea este o dimensiune esenţială a existenţei și, în funcţie de ea, pot fi analizate caracterele indivizilor și, de la un anumit grad de creaţie epică, destinele lor. În Orașul cu salcâmi Mihail Sebastian înfăţi șează iubirea cu toate meandrele ei și alegerile hotărâtoare în fața cărora este pus personajul feminin. În capitală, fata trece granița maturității fizice și comportamentale și descoperă mirajul senzualității, regăsindu‑și în cele din urmă fostul iubit ca pe un amant pasional, dar alegând să-l părăsească pentru a se consacra, capricios, unei căsnicii burgheze convenționale.
Adriana Dunea, eroina Orașului cu salcâmi, fiica unor burghezi de provincie și adolescentă candidă și cultivată, pleacă la București, lăsând în urmă viața plictisitoare a orășelului și prima iubire pentru Gelu, care continuă să o iubească statornic