Dincolo de derularea scenica a evenimentelor un procedeu modern pe care il introduce Reymont in constructia epica a romanului il constituie transferul functiei narative de la naratorul central spre naratorii reflectori.
Constantin Geambasu.
Desi a stat mult in umbra tetralogiei Taranii publicata cu zece ani mai tarziu Pamantul fagaduintei ocupa al doilea loc in ierarhia valorii artistice a textelor autorului oferind astazi dupa peste un secol de la aparitie imaginea unui mecanism care pastrand proportiile pare ca se repeta in contextul initial al economiei de piata din tarile postcomuniste.
Cunoastem mai multe familii apartinand unor etnii diferite germane Muller Bucholc Baum Kessler evreiesti Grosglik Grunspan Mendelsohn Zucker poloneze Borowiecki Trawnnski Malinowski Jaskolski Wysocki care reprezinta variate tipuri si caractere umane dar si atitudini mentale si culturale imbogatind astfel valoarea imagologica a romanului.
Personajele sunt prezentate cel mai adesea in mediul lor.
Pe de alta parte repartizarea rolurilor narative dinamizeaza si dramatizeaza actiunea in pofida descrierilor adeseori abundente.
Acest transfer are drept consecinta multiplicarea punctelor de observatie care prefigureaza tehnica relativismului psihologic intalnita cu precadere in romanul european interbelic.
Dincolo de derularea scenica a evenimentelor un procedeu modern pe care il introduce Reymont in constructia epica a romanului il constituie transferul functiei narative de la naratorul central spre naratorii reflectori