Volumul discuta, din perspectiva istoriei ideilor, evolutia conceptiilor despre libertatea invatatilor si a organizatiilor de invatamant superior occidentale, incepand cu geneza medievala a universitatilor si pana la conturarea unui concept modern de libertate academica in SUA inceputului de secol XX.
Capitolul final schiteaza un scenariu privind viitorul libertatilor academice..
In partea sa finala, volumul ofera o perspectiva adusa la zi asupra libertatilor universitare, concentrandu-se pe relatiile complexe de sinergie si tensiune interna, marturii ale traditiilor de gandire diverse explorate anterior.
Cartea se opreste, pe rand, la patru momente decisive de transformare institutionala: aparitia si raspandirea universitatilor medievale autonome, criza universitatii si coagularea unui ethos stiintific la periferia corporatiilor academice, conturarea unei idei romantice de universitate si, in fine, schimbarile organizationale care au dus la aparitia universitatii moderne si a conceptiei asociate de autonomie si libertate academica.
Volumul discuta, din perspectiva istoriei ideilor, evolutia conceptiilor despre libertatea invatatilor si a organizatiilor de invatamant superior occidentale, incepand cu geneza medievala a universitatilor si pana la conturarea unui concept modern de libertate academica in SUA inceputului de secol XX