Romanul lui Adrian G.
Un spectaculos melanj de genuri literare, vorbind cu fantezie, inteligenta si umor despre marile teme ale identitatii, libertatii si exilului, un roman-corabie pe care cei mai temerari dintre cititori se pot imbarca pentru o calatorie cum alta n-a mai fost.” (Marius Chivu).
Romila pornesc in aventuri marine prin istoria ultimelor doua milenii.
Si viceversa.” (Radu Vancu)„Daca Umberto Eco ar fi rescris Toate panzele sus! cu Metamorfozele lui Ovidiu pe birou, ar fi iesit Acasa, departe, acest triptic romanesc in care avatarurile livresti ale lui Adrian G.
Ceea ce rezulta e o carte admirabila, deopotriva pour les enfants et pour les raffines – una dintre cartile acelea rare care pot converti un calator la literatura.
Acasa, departe este cartea lui de blazon, intersectand spectaculos cele doua suprateme: personajul Romila calatoreste & se descopera in numele autorului Romila – intr-un roman care pune in contiguitate surse dintre cele mai diverse: de la Manoil al lui Bolintineanu la Levantul lui Cartarescu, de la Jules Verne la Radu Tudoran, de la Joseph Conrad la Pynchon.
Si viceversa: calatoria a insemnat intotdeauna modul suprem de existenta al literaturii, forma cea mai adecvata de transpunere a fantasmei in real.
Si pentru Adrian Romila literatura a fost dintotdeauna o calatorie, una navala, in sensul cel mai literal al termenului – implicand deopotriva riscuri majore & descoperiri asijderea. „Cum stim de la Curtius, metafora corabiei era pentru medievali reprezentarea cea mai frecventa a literaturii.
Iata inca una dintre mizele spectaculoase ale acestei carti.
Mai eficienta ca oricare alta tehnica submarina, literatura poate scoate la lumina chiar si misterul unei epave scufundate.
Dar peste toate, ea propune un pariu identitar, folosindu-se de autorul ei.
Ea poate vorbi despre o multime de lucruri: fapte temerare, comploturi tenebroase, mirajul departarilor, razboaie, suferinte, moarte, libertate sau iubire.
Deopotriva roman de aventuri, exercitiu metaliterar, thriller istoric, bricolaj autobiografic si parabola existentiala, povestea prinde in tesatura sa inextricabila polivalenta de totdeauna a literaturii.
In sfarsit, sclavul poetului Ovidius exerseaza frumusetile limbii latine alaturi de stapanul sau pe pamanturile de la marginea lumii civilizate, in ultimii ani ai exilului tomitan.
Un universitar la litere din Constanta lui 2019, exclus subit dintr-o bogata viata afectiva si intelectuala, descopera ca scrisul nu e deloc o activitate lipsita de consecinte.
Un tanar ofiter de marina italo-valah cu studii in Franta revine la Bucuresti, in vara lui 1835, chemat de tatal sau pentru o misiune politica secreta la Constantinopol.
Trei timpuri si trei lumi se concentreaza in tot atatea personaje omonime care trec in moduri diferite prin experienta instrainarii, a neimplinirii si a imprevizibilului.
Ca-ntr-un panoptic cu oglinzi paralele, partile trimit unele la altele si se reflecta reciproc prin numeroase analogii si corespondente.
Romila dezvolta intr-un triptic interconectat teme precum exilul, calatoria, intoarcerea acasa, speranta, periferia.
Romanul lui Adrian G