L\'amitie amoureuse e o relatie care-i convine de minune cvadragenarului, care pare a continua sa vada in femeia divortata copila de odinioara, nu si Adelei, pentru care acesta nu mai este doar maestrul adorat in taina, ci un barbat adevarat. - Nicolae Manolescu.
Acest roman discret, despre o lume de mult apusa, nu a imbatranit stilistic aproape deloc.
Nu exista nimic fara semnificatie in gesturi, atmosfera, cuvinte, pe scurt, in detalii...
Progresia intoxicand sentimentele este perfecta si insesizabila.
Adela e un roman de analize psihologice microscopice.
Doar Camil Petrescu visase inainte (Si nu in roman, ci in teatru) la conflicte pur stendhaliene, rezolvate in constiinta personajelor, fara spectacol exterior.
Adela e, poate, intaiul nostru roman de observatie exclusiv sufleteasca, inaintea celor ale scriitorilor din generatia lui Eliade, Holban, Sulutiu sau Blecher.
Ibraileanu era constient cand scria Adela (si o spune prin intermediul lui Codrescu) ca literatura romana nu ne-a dat inca "nicio opera de observatie cu destula substanta sufleteasca".
Dar tocmai aceste nesigurante formeaza in definitiv continutul si interesul romanului.
L\'amitie amoureuse e o relatie care-i convine de minune cvadragenarului, care pare a continua sa vada in femeia divortata copila de odinioara, nu si Adelei, pentru care acesta nu mai este doar maestrul adorat in taina, ci un barbat adevarat