„Elementul esențial al pocăinței este tocmai partea de final a aceluiași cuvânt: «căința», laolaltă cu ale ei componente: rugăciunea, cererea de iertare, postul cu metanii, faptele bune, compensatoare a răului pe care le-ai făcut (dacă ai făcut cuiva rău, în compensație, fă-i mai mult bine decât răul pe care l-ai săvârșit), jertfă personală (care s-ar traduce prin milostenie: a da ceva de la gura ta, din buzunarul tău, din munca ta pentru greșeala pe care ai săvârșit-o).
Nici aceasta nu e de neglijat, deoarece, deși se află încă la nivelul intelectului, e un pas înainte spre căință, e pe cale să se transforme într-un simțământ al inimii.” Mitropolitul Antonie Plămădeală.
Prin urmare, dincolo de atitudinea intelectuală de care am vorbit, apare, dintr-odată, ceva în plus, o zvâcnire în inimă, care este părerea de rău, sau alta, mai mică: «ar trebui să-mi pară rău».
Dar atunci apare un nou sentiment, începutul căinței: părerea de rău.
Dacă nu o reparăm, rămânem vinovați.
Trebuie să conștientizăm greșeala, trebuie să înțelegem că am încălcat legea morală și că, încălcând-o, se cuvine a repara cumva.
Cum am descrie noi căința? Este un simplu exercițiu intelectual căința? E de ajuns, oare, să conștientizăm că am greșit, doar așa, la nivel informativ? Să zicem că e ceva, dar nu totul.
Această jertfă eliberează de coșmarul greșelii. „Elementul esențial al pocăinței este tocmai partea de final a aceluiași cuvânt: «căința», laolaltă cu ale ei componente: rugăciunea, cererea de iertare, postul cu metanii, faptele bune, compensatoare a răului pe care le-ai făcut (dacă ai făcut cuiva rău, în compensație, fă-i mai mult bine decât răul pe care l-ai săvârșit), jertfă personală (care s-ar traduce prin milostenie: a da ceva de la gura ta, din buzunarul tău, din munca ta pentru greșeala pe care ai săvârșit-o)