Lucrarea, coordonata de reputatul istoric si critic de arta Adrian-Silvan Ionescu, cuprinde studii privind calatoriile artistilor romani, incepand de la mijlocul secolului al XIX-lea pana in perioada interbelica.
Pentru toti, arta calatoriei s-a concretizat in forme de arta pura, in linii si pete expresive, elocvente pentru mnemonica taramurilor cutreierate.“ – Adrian-Silvan Ionescu.
Ilustratii relevante intregesc demersul analitic.„A trata tema artistilor romani calatori este, de fapt, o invitatie pentru cititori la o calatorie prin istoria artei romanesti din epoca moderna...
De la Szathmari si Mutzner, hoinari incorigibili ce au ajuns in zone arar atinse de muritorii de rand si cu atat mai putin de plasticieni (Orientul Mijlociu de primul, Americile si Orientul Indepartat de al doilea), sau Darascu si Stiubei, care au infruntat marile, ca navigatori, la Sirato, artistul unei singure calatorii in afara tarii, si aceea de relativ scurta durata, in acest op se vor face cunoscute multe calatorii ale artistilor romani, imortalizate atat in culoare, cat si negru pe alb, in misive, jurnale sau pagini memorialistice.
Abordarea acestei teme permite reconsiderarea vietii artistice locale, precum si a implicarii artistilor romani pe scene internationale.
Ea este vehiculul impunerii unor modele, al unor transferuri culturale si al instituirii unor relatii cu spatii si culturi mai apropiate sau mai indepartate.
Calatoria reprezinta un tip de experienta menita sa completeze formatia artisilor si sa le largeasca orizontul vizual si social.
Lucrarea, coordonata de reputatul istoric si critic de arta Adrian-Silvan Ionescu, cuprinde studii privind calatoriile artistilor romani, incepand de la mijlocul secolului al XIX-lea pana in perioada interbelica