Cinema in RSR.
Desi supravegheati de Securitate, cenzurati si, in unele cazuri, interzisi, acestia au reusit sa realizeze filme care au demascat ipocrizia si minciuna societatii ceausiste..
Unii au adoptat o strategie de rezistenta pasiva, altii si-au aparat conceptia artistica fara a ezita sa intre in conflict cu sistemul.
Chiar daca cinematografia din Republica Socialista Romania a fost una strict controlata de partidul-stat, avind ca scop principal sprijinirea regimului, au existat totusi cineasti care au reactionat la presiunea politicului.
In aceasta conceptie, superproductiilor "epopeii nationale cinematografice", precum Dacii , Columna , Mihai Viteazul sau Mircea , li s-au adaugat filmele ancorate in "realitatea socialista", menite sa oglindeasca transformarile din societate dintr-o perspectiva oficiala.
Sesizindu-i potentialul de arma ideologica, Nicolae Ceausescu a transformat-o intr-o adevarata industrie pusa in slujba politicului, cu o productie axata pe doua directii prioritare: filmul istoric – care conecteaza regimul la un trecut legitimator si care, in timp, va contribui tot mai mult la cultul personalitatii Conducatorului – si filmul de actualitate.
Conformism si disidenta in industria ceausista de film Cinematografia, prin definitie o arta pentru mase, a ocupat un rol important in masinaria propagandistica a regimului comunist din Romania.
Cinema in RSR