Lucrarea de fata este realizata in conformitate cu actuala programa scolara de Limba si literatura romana.
Dragos Silviu Paduraru: Mihail Sadoveanu, limbaje functionale (U1), Camil Petrescu, mesaje din domeniul audio-vizualului (U2), Grigore Alexandrescu, Vasile Alecsandri, Tudor Arghezi, Marin Sorescu (U4)..
Dan Gulea: Ioan Slavici; stil direct, stil indirect, stil indirect liber (U1)
Femeia in rosu de Mircea Nedelciu, Adriana Babeti, Mircea Mihaies (U2)
Mihai Eminescu; valori stilistice ale unor categorii morfosintactice
Lucian Blaga; texte auxiliare; critica literara (U4).
Ion Bogdan Lefter: coordonator Dumitrita Stoica: Ion Creanga, registre lingvistice (U1), Liviu Rebreanu, interviul (U2), U3 integral, George Bacovia, calitatile stilului, aspect de exprimare corecta (U4).
La final, se ofera sugestii de rezolvare pentru unele dintre exercitiile propuse.
In aceasta privinta, au fost selectati, cu precadere, autori romani contemporani, dar si cativa mari scriitori straini.
In plus, au fost propuse mai multe texte auxiliare, din dorinta de a oferi un contact mai viu si mai bogat cu varietatea formulelor literare, pe de o parte, si cu evolutia limbajului artistic, pe de alta parte.
Operele literare abordate din perspectiva genurilor si speciilor, dar si a catorva repere istorice, apartin unor autori consacrati, in mare parte din lista canonului scolar, de la Vasile Alecsandri la Marin Sorescu.
In ceea ce priveste selectia autorilor si a textelor fictionale si nonfictionale, s-au avut in vedere valoarea acestora si adecvarea la varsta elevilor.
Numeroasele activitati de invatare au ca principal suport sinteze ale informatiei esentiale din cele trei domenii, realizate intr-un limbaj accesibil.
Problemele de literatura, Limba si comunicare au fost abordate integrat si preponderent aplicativ in patru unitati: U1 – Proza scurta, U2 – Romanul, U3 – Textul dramatic si spectacolul teatral, U4 – Poezia (cu un subcapitol final dedicat criticii literare, pentru profilul umanist).
In plus, tine cont de reperele metodologice publicate de Centrul National de Politici si Evaluare in Educatie, in scopul armonizarii programei de liceu cu aceea de gimnaziu.
Lucrarea de fata este realizata in conformitate cu actuala programa scolara de Limba si literatura romana