O tanara frumoasa sta intinsa in cuseta ei din vagonul de dormit al trenului de noapte Marsilia-Paris. - George Arion.
Nici macar politistii – imbracati ponosit, tracasati de probleme familiale, cu lefuri mici, abrutizati de nesomn, de mancatul pe fuga, de multele ore de serviciu – nu dovedesc entuziasm in ancheta pe care trebuie s-o duca la bun sfarsit.
De fapt, intregul univers pare inospitalier, sordid si macinat de o tristete fara leac. - Paul Colize In paginile lui Japrisot, Parisul este o urbe mohorata, cu aspect de mahala, neavand nimic din frenezia care l-a propulsat drept «oras al luminilor».
In cateva raduri, prin cateva cuvinte, fiecare capata viata, se insufleteste, capata trasaturi proprii, adopta o maniera de a vorbi si de a actiona.
Galeria de personaje prezenta in roman ne da masura exceptionalului sau talent de portretist.
Inca de la acest prim roman, regasim tot ce distinge opera lui Sebastien Japrisot: o intriga complexa, indicii anodine lasate ici si colo, cautarea cuvantului potrivit si un stil usor de recunoscut.
Cartea a fost ecranizata in 1965 in regia lui Costa-Gavras, avandu-l pe Yves Montand in rolul principal.
Iar misiunea neplacuta de a-l gasi pe ucigas e pusa in seama unui detectiv blazat, satul de crime, pe nume Perre Emile Grazziano &ndash
Grazzi – care ar prefera oricand sa se joace de-a v-ati ascunselea cu baietelul sau decat sa intre in jocul de-a soarecele si pisica impreuna cu ucigasul diabolic de viclean si salbatic.
Nu e cufundata in somn si nici prinsa in imbratisarea unuia dintre multii ei iubiti – e moarta.
O tanara frumoasa sta intinsa in cuseta ei din vagonul de dormit al trenului de noapte Marsilia-Paris