Demitizare, negare vs re-lectura, reinterpretare sunt, probabil, "tentatiile" pe care le-a resimtit critica de azi, si nu doar critica, in cazul lui Eminescu, poetul acceptat, vreme de mai mult de o suta de ani, drept poetul cel mai valoros al romanilor. - Bianca Osnaga.
De aceea, nu poate fi indiferenta clasarea lui, in inertie, ca (poet) pesimist, intunecat - argument pentru istovirea si "toxicitatea" discursului sau, chiar si din perspectiva contemporaneitatii.
Pentru evolutia literaturii romane, Eminescu e totusi poetul referential, la el sunt raportati, inca, antecesorii ca artisti ce il prefigureaza, iar succesorii ca eventuali imaginativi exceptionali sau poeti metafizici sau creatori de limba.
Dar un poet reprezentativ pentru spiritul neamului sau (cel putin), trebuie asumat si analizat nu la sintagma, la un vers imperfect, ci in Cerul marilor idei si in regimul criteriilor estetice.
Unii vor spune: "nici Miorita nu mai inseamna mare lucru"&hellip
Desigur, de aici incepe alta discutie, care nu ne priveste in acest loc.
Fiind un criteriu, precum Miorita sau Monastirea Argesului, a-l pune la indoiala este a te exclude dintr-o mostenire spirituala - nu doar romaneasca.
Pe de alta parte, nici nu ar trebui lasat la discretia tuturor mintilor.
Desigur, e o utopie aceasta.
Sa-l fi cuprins, vorba lui Noica.
Pe de o parte, "responsabilitatea" fiecarui roman este sa-l fi citit.
Demitizare, negare vs re-lectura, reinterpretare sunt, probabil, "tentatiile" pe care le-a resimtit critica de azi, si nu doar critica, in cazul lui Eminescu, poetul acceptat, vreme de mai mult de o suta de ani, drept poetul cel mai valoros al romanilor