Preluat din Antichitatea greco-romana, Corpul constituie unul dintre cele mai puternice simboluri ale Evului Mediu.
Repere contemporane in socio-antropologia corpului • Primele expresii medievale ale metaforei „corpului politic” • Aspectul inedit al metaforei „corpului politic” in Imperiul Bizantin • La finele Evului Mediu: „Corpul politic” si reabilitarea corpului fizic • „Corpul mecanic” • Absolutismul monarhic in Franta si sinteza celor „doua corpuri” ale regelui • „De la Corpul regal la Corpul republican”: destructurarea simbolica a monarhiei absolute in secolul al XVIII-lea; aparitia „corpului natiunii” • „Corpul natiunii” si „Corpul politic” in unele texte din prima jumatate a secolului al XIX-lea din Tara Romaneasca si Moldova .
Compararea ei cu diversele ipostaze ale aceleiasi reprezentari din lumea catolica ii prilejuieste autorului desprinderea unor concluzii interesante referitoare la evolutiile istorice diferite din cele doua parti ale continentului, cu reverberatii pina in prezent. Din cuprins:Intre „natura” si „cultura”.
O sectiune speciala a volumului este consacrata unui aspect rareori abordat in istoriografia contemporana: reprezentarea particulara a „corpului politic” in lumea bizantina si post-bizantina.
Si nu doar ca o rasturnare a ordinii existente, printr-o revolutie, ci si ca o permanenta „metabolizare” a traditiilor, determinind rearanjarea si reconfigurarea componentelor trecutului in dispozitive sociale, economice ori politice cu o noua functionalitate.
Abordind principalele ipostaze ale reprezentarii corpului ca simbol al organizarii social-politice de la inceputul Evului Mediu pina in epoca moderna, Alexandru-Florin Platon demonstreaza ca sinonimia dintre metafora „corpului politic” si modul in care sint concepute organizarea societatii si ierarhiile ei de putere ar putea modifica perceptia schimbarii in istorie.
Preluat din Antichitatea greco-romana, Corpul constituie unul dintre cele mai puternice simboluri ale Evului Mediu