Desi porneste de la presupozitiile teoretice ale studiilor de gen Emanuela Ilie nu face caz de propria identitate feminina decat pentru a vorbi mai convingator si mai din adanc despre psihologia creatiei si despre legaturile profunde dintre suflet si corp deslusind atent traumele produse de splendida iluzie ca scriitorul nu-i doar o biata fiinta trecatoare.
Doru SCARLATESCU.
El iese cel putin in intentie de sub incidenta criticii literare clasice si tine in egala masura de istorie sociologie medicina psihologie psihanaliza antropologie etnologie culturologie politologie nu in ultimul rand desigur de fictiunea artistica.
Al unui discret feminism militant matur profund fara ostentatii parti-pris-uri si patetisme inutile dar cu atat mai convingator.
Din acest punct de vedere sa o spunem de la bun inceput cartea domniei-sale parasind impreuna cu autoarele analizate unele scriitoare de raftul intai Gabriela Melinescu Constanta Buzea Nina Cassian Vera Calin domeniul familiar al fictiunii artistice in favoarea textului declarativ direct prin mijlocirea memorialisticii si a diaristicii e un Manifest.
Antonio PATRAS Ei bine substratul polemic al demersului doamnei Emanuela Ilie este tocmai refuzul acestei deturnari de semn prin literaturizarea excesiva a corpului feminin dizolvat in metafora si umplerea lui la loc cu carne vie care sufera geme si sangereaza.
Implicatiile existential-autobiografice ale unui atari demers sunt mai mult decat evidente cartea de fata fiind nu doar un riguros studiu academic doldora de idei originale si de fineturi exegetice ci si o confesiune mascata un jurnal indirect prin care autoarea izbuteste sa ne transmita credinta ca prin scris nu vom muri de tot.
Prezumatul militantism ideologic lasa astfel loc unei problematizari cu miza filosofica despre fragilitatea conditiei umane dar si despre elevatia etica a sacrificiului asumat pe altarul creatiei.
Desi porneste de la presupozitiile teoretice ale studiilor de gen Emanuela Ilie nu face caz de propria identitate feminina decat pentru a vorbi mai convingator si mai din adanc despre psihologia creatiei si despre legaturile profunde dintre suflet si corp deslusind atent traumele produse de splendida iluzie ca scriitorul nu-i doar o biata fiinta trecatoare