Dodo Nita, fragmente din prefata:In acest album, Celticele, Hugo Pratt il transporta pe Corto in Europa, in timpul Primului Razboi Mondial, mai precis in anii 1917-1918.
Doar o fiinta umana poate zadarnici complotul care ar permite aceasta invazie: Corto.
Al cincilea episod, Cotes de Nuits si trandafiri din Picardia, il are ca protagonist pe celebrul „Baron Rosu“ (numit astfel datorita vopselei rosii cu care si-a pictat avionul) Manfred von Richthofen, legendarul erou al aviatiei germane....
Daca proiectata invazie a Angliei de catre germani va reusi, atunci trolii, gnomii, nibelungii, walkiriile nemtesti ar putea alunga elfii si zanele britanice de pe taramurile ancestrale.
Pratt creeaza insa propria sa intriga, inspirata si de alte personaje ale mitologiei celtice, precum vraciul Merlin sau zana Morgana, si le reuneste pe toate intr-un loc mitic si magic, Stonehenge, pentru o consfatuire de cea mai inalta importanta.
Personal consider ca revoltele si confruntarile foarte dure dintre catolicii nationalisti (incluzand numerosi membri IRA) si protestantii loialisti, din august 1969, in Belfast, capitala Irlandei de Nord, cele mai violente dupa anii `20, si care au retinut atentia opiniei publice din acea perioada, i-au dat ideea lui Hugo Pratt sa scrie si sa deseneze acest episod.
Urmatorul episod, Visul unei dimineti de iarna, cel mai oniric din tot albumul, este in mod cert un omagiu adus nemuritorului William Shakespeare, de la titlu (care este o replica la cel al comediei Visul unei nopti de vara) pana la personaje – Oberon, Puck (din aceeasi piesa de teatru).
Hugo Pratt i-a declarat lui Dominique Petitfaux ca intamplarea care a stat la baza naratiunii i-a fost povestita chiar de nepoata unuia dintre protagonisti, Pat Finnucan, iar personajul feminin Banshee i-a fost inspirat de Patricia Frawley, o americanca de origine irlandeza.
Insa a stiut sa reuneasca soldati mercenari din toate taberele, austrieci, francezi, scotieni si americani, in aceasta intreprindere foarte periculoasa, dar si foarte remunerativa.
Al treilea episod, Concert in O minor pentru harpa si nitroglicerina, il poarta pe Corto Maltese la Dublin, in 1917, in mijlocul unui conflict sangeros dintre trupele de ocupatie britanice si luptatorii pentru independenta din Armata Revolutionara Irlandeza (IRA) si partidul Sinn Fein.
Corto este aproape absent, el aparand doar la finalul naratiunii.
De altfel, unele personaje secundare care apar in naratiune sunt reale, precum Scarso, tavernierul din Malamocco.
In al doilea episod, Sub steagul banilor, conducatorii noii republici Muntenegru il angajeaza pe Corto sa recupereze tezaurul fostului lor rege, ascuns intr-un satuc din zona no men`s land dintre fortele beligerante italiene si austro-ungare.
Un bun prilej pentru a desena locuri si cladiri din oras precum Basilica Santa Maria della Salute, piata San Marco, cu Basilica si Palatul Dogilor, sau Malamocco de pe insula Lido, chiar cartierul unde locuia artistul.
De ce a ales tocmai aceasta perioada? Foarte simplu, doar razboiul poate justifica prezenta lui Corto in diferite si indepartate locuri ale Europei, dar si intalnirile cele mai improbabile.
In primul episod, Ingerul din fereastra Orientului, Hugo Pratt il aduce pe Corto, in mod aproape firesc, as zice, in orasul sau natal, Venetia.
Dodo Nita, fragmente din prefata:In acest album, Celticele, Hugo Pratt il transporta pe Corto in Europa, in timpul Primului Razboi Mondial, mai precis in anii 1917-1918