Cistigatorul Concursului de Debut – editia 2015 Exista carti care reusesc performanta de a scapa etichetarilor, functionind in raspar nu doar cu traditia, ci si cu productiile contemporanilor.
Dupa o perioada aparte, de acutizare a afectelor, intre mai 2010 si mai 2011 am scris ultima parte a volumului, care este urmarea unei radicalizari a intelegerii (menirii) poeziei, unde fiecare rind serveste o masinarie lirica destinata productiei de trairi.” (George State).
Prin forta lucrurilor, m-am oprit in toamna lui 2008.
Dintr-o anume insatisfactie, aceea ca versurile nu erau suficient de novatoare, in 2005 am inceput sa lucrez – haotic, nestiind daca voi ajunge undeva – la ceva oarecum diferit, ciclul secund al cartii.
Citind-o astazi, prin fata ochilor imi trece o imagine desprinsa parca dintr-o alta viata si simt, indicibil, o prezenta familiar-nefamiliara, recunoscindu-ma totusi in strainul pe care-l privesc.
Prima sectiune a fost redactata in 2003-2008.
Legate printr-un fir tainic si in pofida unor coincidente, textele de inceput si cele finale imi par urzite de miini, de minti diferite.
Precum acel Lazar-zombi aflat in cautarea limbajului in sectiunea finala a cartii, ratacind glosolalic printre silabe ce compun o acustica admirabila si opaca, retorica e readusa la o viata ireversibil deteriorata care are valoarea sarcastica a unui ecou.” (Mihai Iovanel) „Intrucit scriu putin si rar, poeziile din acest volum apartin unui interval de timp mai larg.
O resuscitare deloc genuina insa.
Nu si aici: in poezia romana, o astfel de puritate a formei cuvintelor astepta de mult sa fie reinviata.
Dezinteresul fata de cerintele modei poate fi in alte cazuri o circumstanta peiorativa.
Fie ca e vorba de polifonia-i poliglota sau de ascetismul formal, de versurile/versetele taiate cu precizie incantatorie ori de traseele narative subliminale, de referintele oculte, de (supra)tema tanatica, de aliteratiile obsesive, de bruiajul apocaliptic, de patosul rece, sensul poeziei din Crux a fost urzit departe de atelierele douamiiste.
Limbajul poetic descopera «autonom» experienta religiosului, ba chiar o reinventeaza.” (Bogdan-Alexandru Stanescu) „Poezia lui George State are un caracter prea putin obisnuit in raport cu habitudinile ultimului deceniu.
Ba chiar mai mult: se intimpla in Crux ceva ce rar mai intilnim astazi in poezia noastra – Eul accepta sa se retraga in umbra cuvintelor si le lasa sa-si desfasoare singure dansul extatic al durerii. „Imnuri, incantatii eleusine trecute prin filtrul unei experiente a modernismului umanist asumat integral, poemele lui George State au curajul (un curaj poate chiar independent de intentio auctoris) de a refuza mantia tranzitivitatii.
Crux poseda capacitatea unica de a institui, necrutator si subversiv, in afara modelor sau a oricarui vacarm contextual, un nou limbaj poetic, cu toate riscurile si beneficiile pe care acest fapt le impune, reclamind totodata, din partea cititorului, si un nou tip de lectura.
Pentru multi, curajosul volum de debut al lui George State va insemna – sau ar trebui s-o faca – un veritabil soc, marca a diferentei fertile fata de orice produse lirice aflate in acest moment pe piata de poezie.
Cistigatorul Concursului de Debut – editia 2015 Exista carti care reusesc performanta de a scapa etichetarilor, functionind in raspar nu doar cu traditia, ci si cu productiile contemporanilor