Cu harul lui Dumnezeu și cu mijlocirile Sfântului Ioan Gură de Aur purcedem la editarea celui de-al IX volum al seriei Cuvinte de aur.
Lumina aceea este și mai înaltă decât lumina soar.
Aceasta trebuie să fie și așteptarea noastră: Împărăția lui Dumnezeu, care este nesfârșită și nemărginită.
Cine va putea să ne arate acea fericire? Aici bunul cel mai mare este unic: însoțirea cu Hristos, cu îngerii, cu arhanghelii și cu toate puterile cele de sus. *** Raiul și Împărăția lui Dumnezeu Odihna cea adevărată nu există aici, ci acolo unde toate sunt zi, lumină și tihnă.
Aceea este slavă, în timp ce aceasta de aici este necinste.
Nimic nu este mai vrednic de cinste decât acea slavă.
Slava de aici este netrebnică și nestatornică. *** Hristos ne-a ajutat să vedem slava viitoare.
Dacă nu există dreptate, nu există Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este drept.
Atunci și Nero, și Pavel, și ucigașii, și sfinții vor fi în aceeași stare.
Dacă nu există dreptate „nu ne deosebim cu nimic de viețuitoarele iraționale”.
veșnicia este necesară? Ca mărturii despre necesitatea ei Sfântul ne va aduce: a) certitudinea cuvintelor lui Dumnezeu; b) aplicarea dreptății; c) ordinea firii. Împărăția lui Dumnezeu este veșnică, la fel și iadul. *** Tema de la începutul celei de-a doua părți este veșnicia. Și acestea sunt: stăpânirea rațională a oamenilor asupra animalelor și dreptatea lui Dumnezeu.
Sfântul nu uită să aducă și mărturii despre iminența judecății viitoare pentru cei necredincioși.
Cel bogat va da seama pentru milostenii, iar săracul pentru răbdare.
Acolo nu este nevoie de martori și de mărturii.
Judecata aceea va fi înfricoșătoare, pentru că se va întâmpla cu mare acrivie. *** Cum se va întâmpla Judecata viitoare? Cum va judeca Domnul lumea? Ziua aceea este caracterizată ca înfricoșătoare, vicleană, zi a judecății, a durerii și a puterii, zi plină de mânie și urgie.
Se va arăta ca fulgerul, se vor ivi schimbări în natură, va apărea pe cer Crucea Domnului, iar Domnul Se va arăta „întru slavă și nor mult”, și toate acestea se vor întâmpla fulgerător, într-o clipită.
Mai spune că a doua Venire se va întâmpla la miezul nopții.
Atunci drepții vor străluci ca soarele, iar păcătoșii vor suferi cele mai înfricoșătoare chinuri. Și așa cum nimeni nu poate să susțină că nu a fost fulger, la fel nu va putea să tăgăduiască venirea și prezența Domnului.
Toți Îl vor vedea, pentru că va veni într-o clipită de ochi și precum fulgerul.
Sfântul arată cum va veni atunci Domnul. *** După venirea și nimicirea lui Antihrist urmează tema despre a doua Venire.
Hristos, însă, prin porunca și prin prezența Lui îl va pierde.
Le va mișca pe toate prin cruzimea, frica și tulburarea pe care le va provoca. În zilele lui plăcerea și viața simțurilor vor ajunge la apogeu, ca în zilele lui Noe.
Sfântul ne mai spune că va fi un om care va face și lucruri mai presus de fire, cu scopul de a înșela, dacă este cu putință, și pe cei aleși.
Cine este și cum va lucra, condeiul Sfântului Ioan Gură de Aur ne înfățișează fără detalii amănunțite.
De ce a fost ascunsă însă ziua plinirii vremii? După plinirea vremii vine Antihrist.
Care este însă câștigul din faptul că vom cunoaște vreodată când se va întâmpla plinirea vremii? Doar sfârșitul fiecărui om este pentru el plinirea vremii.
Sfântul răspunde acestor nedumeriri folosindu-se de textele Sfintei Scripturi și de argumente raționale, fără să pregete să utilizeze și elemente istorice în toate temele sale.
Pe toți ne interesează în mod special când va fi plinirea vremii.
Este adevărat că temele acestea preocupă pe orice credincios și ridică multe semne de întrebare.
Veșnicia: a) Veșnicia; b) Slava viitoare; c) Raiul; d) Împărăția lui Dumnezeu; e) Iadul.
II.
Sfârșitul lumii: a) Antihristul ; b) Plinirea vremii; c) A doua Venire; d) Judecata viitoare.
Temele acestui volum sunt următoarele: I.
Cu harul lui Dumnezeu și cu mijlocirile Sfântului Ioan Gură de Aur purcedem la editarea celui de-al IX volum al seriei Cuvinte de aur