Redactat in jurul anului 100 d.
Hr., tratatul 
Despre Isis si Osiris este unul dintre cele 78 de texte semnate de Plutarh, pe care, calugarul grec Maximos Planudes, le-a adunat, in secolul al XIII-lea, sub titlul 
Moralia (dialoguri si discursuri pe teme etice, politice, religioase, filosofice s.a.).
Reunind elemente din traditia egipteana, precum si unele informatii furnizate de autorii care au scris inaintea lui Despre Egipt, adunand informatii pretioase, bucata cu bucata, Plutarh reuseste sa reconstituie Mitul zeului, asa cum Isis insasi a adunat si a pus laolalta bucatile din trupul lui Osiris, reconstruindu-l.
Iata de ce textul lui Plutarh are o importanta capitala pentru oricine studiaza aceasta cultura. sau, poate, la o data si mai indepartata, in Epoca Predinastica – nu exista nicio relatare detaliata in textele si inscriptiile din piramide care sa contina o prezentare completa a mitului osirian.
Puternic influentat de scrierile lui Platon, imprumutand elemente din filosofia lui Aristotel, de la stoici si epicurei, Plutarh face o prezentare interpretativa a religiei egiptene: concentrandu-se asupra cultelor si misteriilor lui Osiris, el prezinta in detaliu atat practicile din timpul ceremoniilor religioase, simbolismul zeitatilor raportat la ciclul anual al vietii pe pamantul binecuvantat de Nil, cat si conceptia egitenilor Despre univers.
Desi este una dintre cele mai longevive religii din istoria omenirii – inceputurile ei situandu-se, aproximativ, in mileniul al IV-lea i.
Hr.
Redactat in jurul anului 100 d.
Hr., tratatul 
Despre Isis si Osiris este unul dintre cele 78 de texte semnate de Plutarh, pe care, calugarul grec Maximos Planudes, le-a adunat, in secolul al XIII-lea, sub titlul 
Moralia (dialoguri si discursuri pe teme etice, politice, religioase, filosofice s.a.)