Avem, asadar, o altfel de filosofie a istoriei. - Oana Serban.
Negulescu, una in care Romania trebuie sa isi gaseasca locul ei, castigat prin cultura, vulnerabilizat prin civilizatie.
Provocarea lui Negulescu e mai subtila decat am crede la prima vedere: cum pastram scenariul egalitatii naturale dintre popoare, dar asumam ca Destinul omenirii se intrevede din modulatiile contractului social, de la un stat la altul? Sau, mai lesne spus, cum facem din Destinul omenirii o chestiune mai degraba contractuala, decat naturala, prin care progresul istoric se desluseste ca alternare a nivelurilor de cultura si civilizatie din geneza fiecarui popor, respectiv a fiecarui regim constitutional? Aceasta este Europa necunoscuta a lui P.
P.
Altminteri, e ca si cand am spune ca national‑socialismul german trebuia sa se intample, sau ca fascismul italian era inevitabil, doar pentru ca in scenariul starii naturale premergator contractului social german sau italian dintr‑o anumita etapa istorica, anumite pasiuni au facut diferenta.
De aceea, Destinul omenirii este incompatibil cu fatalismul si determinismul.
Dar orice "dat” natural diferentiat, de la popor la popor, este fie sursa unei inegalitati, fie temeiul unei superioritati care va dezvolta justificari politice pe intemeieri biologice.
Ce este "dat” sa se intample in istoria omenirii, plecand de la istoriile fiecarui popor care uneori face rabat de la cultura de dragul civilizatiei? Daca evolutia politica a unei natiuni "trebuia” sa arate astfel, inseamna ca ea este rezultatul unui "dat” natural.
Negulescu care chestioneaza, plecand de la istoria evenimentiala, o istorie procesuala.
Semnata de un P.
P.
Avem, asadar, o altfel de filosofie a istoriei