Au avut templierii o Doctrina secreta, opusa celei oficiale, a Bisericii? Aceasta Doctrina era aceeasi pentru intreg Ordinul? Care au fost dogmele acesteia, izvoarele, relatia cu marile erezii ale secolului al XIII-lea? Era aceasta Doctrina un pericol social atat de amenintator pentru a justifica masurile prin care Biserica si Regalitatea au distrus Ordinul Templier? Aceste intrebari i-au macinat multa vreme pe istorici.
Cavaler al Legiunii de Onoare, Jules Loiseleur, ilustru erudit francez, s-a distins prin cercetarile sale istorice: Les crimes et les peines dans l\'antiquite et dans les temps modernes
L\'expedition du Duc de Guise a Naple
Moliere: nouvelles controverses sur sa vie et sa famille
Trois enigmes historiques..
Este o incursiune amplu documentata prin istoria religiei crestine si pagane, in cautarea radacinilor secrete ale templarismului, care, in ultima instanta, se dovedeste a fi un rau umflat de multe izvoare doctrinare de diferite proveniente.
Cartea lui Jules Loiseleur raspunde in parte acestor intrebari, fiind o profunda si convingatoare cercetare a surselor care au influentat Ordinul Templului.
Cu toate acestea, descoperiri arheologice importante, noi documente din arhiva Vaticanului si cercetari serioase de ultima ora au inceput sa inlature treptat multe dintre valurile asternute peste atatea intrebari fara raspuns.
Abatele Vertot vedea aici "enigma cea mai impenetrabila pe care istoria a lasat-o posteritatii sa o descifreze", iar Napoleon nu credea ca va fi descifrata vreodata: "Cum oare", spunea el, "dupa cinci sute de ani ar mai fi posibil ca cineva sa spuna daca templierii erau vinovati sau inocenti, daca pana si contemporanii lor erau impartiti in doua tabere?" Au trecut aproape opt veacuri, iar misterul templierilor, desi s-au scris mii de carti despre acest Ordin contestat, este departe de a fi dezlegat.
Au avut templierii o Doctrina secreta, opusa celei oficiale, a Bisericii? Aceasta Doctrina era aceeasi pentru intreg Ordinul? Care au fost dogmele acesteia, izvoarele, relatia cu marile erezii ale secolului al XIII-lea? Era aceasta Doctrina un pericol social atat de amenintator pentru a justifica masurile prin care Biserica si Regalitatea au distrus Ordinul Templier? Aceste intrebari i-au macinat multa vreme pe istorici