Desi despre cel mai talentat cineast din spatiul autohton s-a scris mult, fenomenul Loteanu nu a fost cunoscut in toata amploarea temperamentului artistic, care a surprins cele mai profunde manifestari ale sufletului etnic. - Ana-Maria Plamadeala.
Nici lumea, nici oamenii nu au fost insa in stare sa-si schimbe chipul ca sa corespunda idealurilor sublime ale Artistului. - Emil Loteanu Maximalistul Emil Loteanu se inscrie printre exponentii de varf ai sclipitoarei generatii saizeciste, in spatiul neindurator al unui tragic erou romantic entuziasmat de fantasmagorica aspiratie de a imbratisa, intru desavarsire, lumea cu aripile celor mai marete visuri ale omenirii.
Au largit pana la stele orizontul estetic si intelectual.
Creatorii de metafore au fost cei care au daruit lumii un nou spatiu spiritual.
Sunt „scolerul" ciobanilor nostri plecati de secole in campiile cosmice, spre a lumina si incalzi universul.
Filmul poetic a inceput sa existe din clipa in care geniul anonim a rostit Pe un picior de plai, / Pe o gura de rai .
Scopul major – dezvaluirea polifonismului exceptional al operei maestrului, scoaterea in relief atat a raportului dintre film si alte arte, cat si a relatiei deosebit de tensionate in cadrul dicursului neoromantic a triadei „prototip-autor-interpret”.
Pentru prima oara, a fost reexaminata si reevaluata cea mai complexa etapa a creatiei lui Loteanu – emigrarea la Moscova, constientizand impactul destinal al parasirii patriei regasite si vicisitudinile dramatice ale asimilarii intr-un nou context etno-cultural.
In concluzie, se evidentiaza aportul regizorului–poet la infiriparea si la maturizarea neoromantismului cinematografic in contextul filmului universal, semnaland fenomenul cristalizarii miturilor personale ale maestrului de o rezonanta aparte in spiritualitatea nationala.
Un asemenea demers polivalent detine un scop dublu: evidentierea originalitatii discursului loteanian, care a avut un impact vadit la imbogatirea limbajului cinematografic, dar si relevarea dramei umane a unui creator de sorginte romantica.
Structura monografiei este axata pe miturile calauzitoare ale creatiei lui Loteanu: mitul eternei revolutii, mitul eternei reintoarceri, mitul eternei libertati, mitul eternului feminin, mitul geniului.
Intru depasirea „insuficientei exegetice”, a fost elaborat un studiu complex si modern, care se axeaza pe dialogul interior dintre analiza filmologica a operei cinematografice si psihanaliza biografiei artistului.
Desi despre cel mai talentat cineast din spatiul autohton s-a scris mult, fenomenul Loteanu nu a fost cunoscut in toata amploarea temperamentului artistic, care a surprins cele mai profunde manifestari ale sufletului etnic