Pentru Chesterton ereticul nu este cel care alege o doctrina religioasa originala, ci ganditorul care isi idolatrizeaza cugetarea, preschimband-o intr-o dogma infailibila.
CHESTERTON).
K.
Vom fi dintre aceia care au vazut, si totusi au crezut.“ (G.
Vom privi imposibila iarba si cerul cu un curaj straniu.
Ne vom lupta pentru minuni vizibile ca si cand ar fi invizibile.
Ruguri se vor aprinde pentru a arata ca doi plus doi fac patru.
A spune ca suntem cu totii treji va deveni o judecata mistica.
A crede ca toti suntem intr-un vis este o pozitie rationala.
A le afirma va deveni o dogma religioasa.
Este foarte rezonabil sa contesti pietrele de pe drum.
Totul va deveni crez.
Wells, Kipling, Oscar Wilde si Nietzsche pe diverse teme sensibile: familia, nationalismul, arta si morala, crestinismul si paganismul, stiinta, conditia umana, crestinul in lumea moderna etc.„Adevarurile se preschimba in dogme de indata ce sunt contestate… Totul va fi tagaduit.
Shaw, H.
G.
In aceste eseuri mai mult decat actuale, Chesterton polemizeaza amical cu mari eretici ai umanitatii, ca Ibsen, G.
B.
Cu intelepciune, verva satirica si cu rafinat spirit critic, „excentricul print al paradoxului“ rastoarna prejudecati, demonteaza stereotipuri si combate locuri comune incetatenite in literatura, filozofie si religie, ironizand relativismul modern, caruia ii opune, fara pic de fanatism, adevarurile eterne ale Evangheliei.
Pentru Chesterton ereticul nu este cel care alege o doctrina religioasa originala, ci ganditorul care isi idolatrizeaza cugetarea, preschimband-o intr-o dogma infailibila