La doar 26 de ani tânărul teolog buzoian Olimp Căciulă susținea în 1931 la facultatea de teologie din Atena un strălucit doctorat.
Cultul Cy.
Cultul zeiței Isis 3.
Misterele eleusine 2.
Religiile de mistere ale Antichității și jertfa euharistică 1.
Euharistia ca simplă învățătură eshatologică D.
Euharistia ca simplă parabolă 2.
Instituirea jertfei euharistice și critica raționalistă 1.
Potrivit evanghelistului Ioan C.
Potrivit evangheliștilor Matei și Marcu 4.
Epistola către Evrei) 3.
Epistola 1 către Corinteni / b.
Potrivit sfântului apostol Pavel (a.
Faptele Apostolilor) 2.
Evanghelia după Luca / b.
Potrivit sfântului evanghelist Luca (a.
Jertfa euharistică în Noul Testament 1.
Profeția lui Maleahi B.
Jertfa prefigurativă a lui Melchisedec 2.
Jertfa euharistică în Vechiul Testament 1.
JERTFA EUHARISTICĂ POTRIVIT SFINTEI SCRIPTURI A.
Didahia celor Doisprezece Apostoli VIII.
Clement Romanul 12.
Barnaba 11.
Ignatie 10.
Iustin Martirul Părinții apostolici 9.
Irineu 8.
Clement Alexandrinul 7.
Origen 6.
Constituțiile Sfinților Apostoli 5.
Ipolit 4.
Tertulian 3.
Ciprian 2.
JERTFA EUHARISTICĂ ÎN TRADIȚIA PRIMELOR TREI SECOLE ALE BISERICII 1. ÎNVĂȚĂTURA BISERICII PROTESTANTE DESPRE JERTFA EUHARISTICĂ — NEGAREA EUHARISTIEI CA JERTFĂ Demonstrație istorică a adevărului Euharistiei ca jertfă VII. ÎNVĂȚĂTURA BISERICII ORTODOXE DESPRE JERTFA EUHARISTICĂ — ACCEPTAREA EUHARISTIEI CA JERTFĂ VI.
SCURTĂ PRIVIRE ASUPRA JERTFELOR IUDAICE Partea a II-a DESPRE JERTFA EUHARISTICĂ ÎN SPECIAL V.
Ființa jertfei în schimbarea lucrului oferit (prin distrugere, junghiere, ardere) IV.
Ființa jertfei în oferirea unui lucru 2.
FIINȚA JERTFEI 1.
Unde anume trebuie căutată adevărata origine a sacrificiului III.
Teoria lui Loisy: originea sacrificiului trebuie căutată în înclinarea omului primitiv spre magie 5.
Teoria provenienței sacrificiului din noțiunea de totem 4.
Teoria oferirii sacrificiului ca hrănire a divinității 3.
Teoria oferirii de daruri din interes 2.
ORIGINEA JERTFEI 1.
RELIGIE ȘI JERTFĂ II.
PROBLEMA EUHARISTIEI CA JERTFĂ Partea I DESPRE JERTFĂ ÎN GENERAL I.
Ioan Ică sr) * Cuvânt-înainte Introducere. prof.
Cuprins Olimp Căciulă și remarcabila generație teologică a României Mari (pr.
Dumitru Stăniloae — a jertfei și Euharistiei pentru viața Bisericii și înnoirea ei în toate timpurile.
Ea intră acum în sfârșit în circuitul teologiei românești ca o pledoarie pentru actualitatea de nedepășit — argumentată peste decenii pe larg, în toate conexiunile și dimensiunile ei dogmatice, ecleziologice și duhovnicești, și de pr.
Ioan Ică sr, Olimp Căciulă face parte din constelația de mari teologi ai Românei Mari ca reprezentant de seamă al „interbelicului” teologic românesc, iar lucrarea sa — exemplară pentru nivelul intelectual al „generației de aur” a teologiei ortodoxe românești din care făcea parte — e o contribuție românească vizionară la reorientarea liturgic-euharistică a teologiei ortodoxe contemporane. prof.
Așa cum arată în prefața sa pr.
Restituirea ei integrală nu este însă doar un gest obligatoriu de dreptate recuperatoare și de pioasă recunoștință față de luminoasa figură a autorului ei, preotul Olimp Căciulă.
Vălul nedrept al uitării s-a așternut în perioada comunistă și peste acest moment de referință din istoria teologiei ortodoxe române contemporane.
Prompt semnalată și elogios recenzată îndată de la apariție atât la Atena, cât și la Paris, cartea a rămas practic necunoscută și nereceptată în România.
Olimp Căciulă publica astfel o monografie de pionierat care avea meritul de a fi introdus pentru prima dată în dezbaterea teologică ortodoxă contemporană tema centrală a jertfei euharistice.
Conținutul lui amplificat apărea în același an sub forma unei voluminoase cărți scrise cu remarcabilă erudiție și cuprindere teologică într-o limbă greacă apropiată de cea clasică (katharevusa) cu titlul Dumnezeiasca Euharistie ca jertfă.
La doar 26 de ani tânărul teolog buzoian Olimp Căciulă susținea în 1931 la facultatea de teologie din Atena un strălucit doctorat