Cu toate ca poate face Experienta lui Dumnezeu, omul nu poate prinde decat numai o picatura dintr-un ocean; in fiinta Sa, Dumnezeu ramane necuprins. "
Inotam" impreuna cu sfintii in acelasi ocean al iubirii de oameni al lui Dumnezeu..
Simtamantul infinitului oceanului dumnezeiesc de care se atinge misticul pretinde o intelegere a harului ca fiind nedespartit de fiinta lui Dumnezeu.
Constanta acestei experiente cu perspectiva de crestere infinita este chiar harul.
Oricare ar fi limitarile omului, Experienta lui Dumnezeu care ii este daruita omului este una certa.
Forta acestui optimism e data de autenticitatea experientei lui Dumnezeu.
Gustand harul, omul va deveni mereu mai insetat de aceasta bautura infinita...
Ceea ce va gusta nu va fi altceva decat oceanul, chiar si in conditiile in care nu va putea gusta decat o infima parte din el.
Cel insetat de absolut nu va putea bea oceanul, insa il va putea gusta.
Nu cantitatea, ci calitatea distincta si certitudinea experientei sunt cele puse in prim-plan.
Oricat de marunta si limitata, Experienta contactului cu oceanul, ramane totusi Experienta oceanului.
Cu recunostinta celui care a fost miluit si vindecat de ranile pacatelor, Simeon marturiseste ca Experienta - existentiala, am zice noi - pe care a trait-o e aceea a "oceanului iubirii de oameni" a lui Dumnezeu.
Pentru Sfantul Simeon Noul Teolog cunoasterea lui Dumnezeu nu este insa o speculatie abstracta, sterila, un joc al mintii.
Cu toate ca poate face Experienta lui Dumnezeu, omul nu poate prinde decat numai o picatura dintr-un ocean; in fiinta Sa, Dumnezeu ramane necuprins