Din cuprins: - Concepte de fantastic; - Formele istorice; - Teorii ale fantasticului; - Radacinile fantasticului romanesc; - Analiza textului.
Un eveniment este straniu cind poate fi explicat cu ajutorul legilor realitatii comune si miracolul, atunci cind sentimentele si legile acestei realitati sint insuficiente pentru a-l eluda..
Daca lectorul opteaza pentru un raspuns sau altul paraseste domeniul fantasticului si intra in genurile invecinate; straniul sau miracolul.
De aceea lectorul trebuie sa considere lumea reprezentata ca reala si sa ezite in optiunea sa asupra naturii evenimentului (Tzvetan Todorov).
Mai mult , reprezinta o ezitare incercata in fata unui eveniment supranatural.
Spre deosebire de feeric (un univers miraculos, care se adauga lumii reale, fara a-i pricinui vreun rau, fara a-i distruge coerenta), Fantasticul presupune existenta normei, a unui univers masurat, cu un numar determinat de posibilitati.
Fantasticul inseamna o intrerupere a ordinii recunoscute, o navala a inadmisibilului in cotidian; ruptura, instalare a unei discontinuitati intr-un spatiu continuu (Roger Caillais).
Frica, teroare, angoasa, anxietate, ambiguitate, cosmar, nevroza, straniu sint termeni cu frecventa mare in definirea fantasticului, care se deosebeste de feeric, in primul rind, prin atmosfera apasatoare.
Lovecraft).
P.
Nu e vorba de teroare fizica, ci de o teroare cosmica indusa lectorului, inspaimintat sau tulburat (H.
Intr-o natura adversa, teama de necunoscut poate fi o sursa a fantasticului.
Castex).
G.
Acesta depinde de starile morbide ale constiintei care proiecteaza in afara imaginile angoaselor sale, in timpul cosmarului sau delirului (P.
Ca orice tip de intuitie, creatia se caracterizeaza prin verosimilitate, Fantasticul fiind credibil si poate fi o intruziune brutala a misterului in viata reala.
Teoriile moderne ale fantasticului in Literatura au abandonat definitia fantastica a fanteziei, potrivit careia aceasta insemna facultate creatoare, intuitiva si spontana.
Doua atribute prefigureaza acest concept: caracterul arational prelogic (fantezia este cu atit mai robusta, cu cit rationamentul este mai slab) si limbajul este direct proportional cu vigoarea fanteziei (Adrian Marino).
Vico isi afla originea semantismul fantasticului.
B.
In sfera fanteziei creatoare, teoretizata de G.
Fantasmele produc fantasmagorii un spectacol supranatural.
Din cuprins: - Concepte de fantastic; - Formele istorice; - Teorii ale fantasticului; - Radacinile fantasticului romanesc; - Analiza textului