Intr-un studio foto, unde ceasul de pe perete a stat de mult, un barbat isi intampina oaspetii. - Domnule Hirasaka! Curierul! A venit curierul! Traducere din limba japoneza de Iolanda Prodan..
Prin fata ferestrei trece o umbra, urmata de un glas de barbat si de cateva batai grabite in usa.
E un Anthony, nu?" - si, entuziasmati, incep sa tina o prelegere despre vechile aparate de fotografiat.
Si cei care se pricep la aparate de fotografiat il privesc uimiti - "
Cand il vad, mi se face dor de vremurile de altadata.
Nu de putine ori clientii studioului se minuneaza cand il vad: "
Nu pot sa cred cum arata, parca ar fi o lada de lemn".
Atat trepiedul, cat si corpul aparatului sunt facute din lemn dur, rezistent, dar e atat de voluminos, incat cu greu poate fi cuprins in brate.
Pe un trepied sta un aparat de fotografiat mare, cu burduf.
Sub o lumina slaba, in fata unui afis de fundal, e un fotoliu luxos, cu un singur brat.
La capatul coridorului, dincolo de o usa dubla, larg deschisa, se vede studioul.
Atinge delicat cu varful degetelor un mic aranjament ikebana de pe tejgheaua receptiei si indreapta putin petalele florilor de gentiana.
Pantofii sai de piele se afunda incet in mocheta rosie uzata.
Hirasaka asculta linistea apasatoare din studioul foto.
Ce alegeri vor face acestia? Ce fel de vieti au dus ei? Si cum se face ca toti vin si pleaca, numai Hirasaka ramane mereu pe loc, in studioul sau foto? Limbile si pendulul vechiului orologiu de pe perete nu se misca.
Japonezii numesc asta somato , felinarul rotitor al amintirilor, si este ceea ce Hirasaka le ofera oaspetilor care-i trec pragul.
Din vremuri stravechi, in Japonia se crede ca, inainte de a muri, prin fata ochilor ti se perinda cu repeziciune cele mai semnificative amintiri.
Caci studioul lui Hirasaka nu este un loc ca toate celelalte, ci se afla la hotarul dintre lumea aceasta si taramul de dincolo.
Exista totusi o regula: nu pot interactiona cu nimeni.
Dar mai e ceva: inainte de a pleca, au sansa de a-si retrai cea mai de pret amintire si de a o imortaliza cu unul dintre aparatele foto ale lui Hirasaka.
In fata lor, se afla cutii pline cu fotografii surprinzand momente memorabile din vietile lor, iar ei trebuie sa aleaga cate una pentru fiecare an de viata.
Hirasaka ii pofteste sa ia loc pe canapeaua confortabila din salonul de primire, le ofera o ceasca de ceai si le spune ce ii asteapta in continuare.
Trei oameni sosesc, pe rand, la el: o batrana educatoare, in varsta de nouazeci si doi de ani, un membru yakuza, de patruzeci si sapte de ani, si o copila.
Numele lui este Hirasaka si colectioneaza vechi aparate de fotografiat.
Intr-un studio foto, unde ceasul de pe perete a stat de mult, un barbat isi intampina oaspetii