Descriere YEO:
Pe YEO găsești Fragmente dintr-un carnet gasit. Femei/Mihail de la Cartex, în categoria Books.
Indiferent de nevoile tale, Fragmente dintr-un carnet gasit. Femei/Mihail Sebastian din categoria Books îți poate aduce un echilibru perfect între calitate și preț, cu avantaje practice și moderne.
Preț: 16.8 Lei
Caracteristicile produsului Fragmente dintr-un carnet gasit. Femei/Mihail
- Brand: Cartex
- Categoria: Books
- Magazin: elefant.ro
- Ultima actualizare: 18-12-2024 01:30:59
Comandă Fragmente dintr-un carnet gasit. Femei/Mihail Online, Simplu și Rapid
Prin intermediul platformei YEO, poți comanda Fragmente dintr-un carnet gasit. Femei/Mihail de la elefant.ro rapid și în siguranță. Bucură-te de o experiență de cumpărături online optimizată și descoperă cele mai bune oferte actualizate constant.
Descriere magazin:
Debutul ca prozator al lui
Mihail Sebastian cu
Fragmente dintr-un
carnet gasit (1932) nu iese din linia tematica a congenerilor sai, glosand aforistic pe marginea aventurii cunoasterii, a tragicului, a ratarii, a luciditatii in amor, a revoltelor spiritului si, in registru gidian, a degajarii plenare etc. Fragmentele..., de fapt o autofictiune camuflata diaristic dupa metoda de autenticizare larg utilizata de scriitorii secolului al XIX-lea, sunt toate "126 pagini - hartie comerciala - scrise marunt, regulat, fara stersaturi". Naratorul anonimizat din cele 24 de capitole foarte scurte noteaza, totusi, intamplarile deloc eroice, face observatii psihosociologice despre iubiri pasagere, cauta cu astutie sa prinda din zborul inertial natura pasiunilor, in fine, judeca faptele proprii sau ale celorlalti cu o detasare jucata ca plictiseala deziluzionata. Avem de?a face cu forma aceea de negationism specific spiritelor oripilate de ratare, in conditiile in care ratarea este chiar proteza pentru actiune a individului. In carnetul
gasit pe podul Mirabeau e vorba de "umilinta de a rata". Cu toate acestea, imunizarea se face printr-un rationament banal, dar spinal: "Ratezi cand te abati din drumul pe care vrei sa-l urmezi sau cand ajungi acolo unde ti se pare ca ar trebui sa ajungi. Eu insa nu m-am socotit niciodata sortit unui anume drum." Este aici o decrizare a sufletelor cautand satisfactii erotice sau morale. Acceptarea coexistentei contrariilor nu inseamna vreo constanta, ci un plus de sens pentru provizorat, care se impaca oarecum cu dispretul pentru Descartes: "Pastrez totusi din vechile mele pasiuni o mare aversiune: Descartes. Am mai spus-o, cred (caci e unul din cele mai sigure adevaruri ale mele), eu nu sunt un om moral si imi bat joc de asemenea distinctii. Dar cred in nebuni si in eroi si in sfinti. " Nu sunt de
gasit in aceste fraze pretentii apodictice, sunt insa influente stendhaliene si gidiene. Ar putea parea, pe alocuri, ca absenta moralitatii este o poltronerie ieftina, ca regasim alianta intre indiferenta si insuficienta cerebrala. Suntem asigurati ca egotismul deriva
dintr-o desertaciune afirmata de psalmist: "Vanitas vanitatum omnia vanitas!" Contradictia ambivalentei lumii este a cautatorului de pricini pentru toate ideile mari;
Sebastian face aici jocul erorilor autenticiste. Cu aceeasi degajare, muta piesele si ideile, caracterele si situatiile si in
Femei, subintitulat roman, tiparit intaia data in 1933, cu o coperta realizata de Margareta Sterian. Daca pauperitatea epicului din
Fragmente... lasa loc silogismelor sau aforismelor, in
Femei se construieste cu oarece minutie, cu un plus de observatie psihologica, chiar cu o grija pentru detaliul povestii de viata. Plot-urile sunt relativ simple: Stefan Valeriu trece prin sase experiente erotice pe care le expune amoralist. Portretele si incercarile de fisa psihologica asupra comportamentului femeilor (Renee, Marthe, Odette, Arabela, Emilie, Maria) in intimitate sunt previzibile, dar consistente literar. Nu observatia clinica este cea care ii iese, ci taietura frazei despre pasiunile traite cu indiferenta fata de conventie, cu tot grotescul candorii vinovate, al complexiunii fiintelor mai mult sau mai putin iubite. Felul in care se diversifica tipologiile feminine in contexte erotice uneori bine disimulate in spatele camerei de supraveghere naratoriale, alteori explicite pana la concupiscenta, pare a valida "teza" lui Andre Gide privitoare la monovalenta femeii (care nu ar avea caracter, ci doar instincte).