Prezenta lucrare are in vedere, in sens strict, programele si manualele scolare actuale, precum si exigentele subiectelor de la ultimele sesiuni ale examenelor – teste nationale si bacalaureat.
Precizand ca modelele de compozitie si reperele de analiza ce urmeaza, cuprinzand caracterizarea personajelor, trebuie considerate doar variante, fiind totodata adaptate claselor gimnaziale si celor liceale, dar si – mai ales – formelor literare studiate (balada, schita, nuvela, drama, roman etc.) propunem si o posibila schita de plan intru realizarea unei asemenea compozitii literare:1.
Relevarea relatiei dintre inceputul si sfarsitul operei, din perspectiva destinului/evolutiei persona-jului; situarea acestuia in familia corespunzatoare din punctul de vedere al teoriei si istoriei literare.
Fiecare compozitie literara privind caracterizarea unui personaj va fi elaborata din perspectiva tipului pe care il ilustreaza acesta, in cadrul formei literare in care evolueaza si la nivelul anului de studiu respectiv:principal/secundar, pozitiv/negativ, clasic/romantic/ realist, unilateral/complex, plat/rotund, narator/ martor/absent, simbolic/alegorics..
Comentarea modalitatilor si a mijloacelor predominante folosite de autor in conturarea personajului.6.
Distingerea unor trasaturi caracteristice, precum si a individualitatii personajului, argumentate cu elemente din universul creatiei.5.
Relatiile personajului cu comunitatea sau cu alte personaje; evolutia lui in raport cu acestea (trimiteri la cateva momente ori situatii semnificative).4.
Statutul social si psihologic in raport cu tema si cu conflictul din structura operei epice/dramatice.3.
Preliminarii- tipul personajului in raport cu realitatea: real/imaginar;- locul, momentul si imprejurarile in care apare;- raporturile cu celelalte personaje.2.
Prezenta lucrare are in vedere, in sens strict, programele si manualele scolare actuale, precum si exigentele subiectelor de la ultimele sesiuni ale examenelor – teste nationale si bacalaureat.
Precizand ca modelele de compozitie si reperele de analiza ce urmeaza, cuprinzand caracterizarea personajelor, trebuie considerate doar variante, fiind totodata adaptate claselor gimnaziale si celor liceale, dar si – mai ales – formelor literare studiate (balada, schita, nuvela, drama, roman etc.) propunem si o posibila schita de plan intru realizarea unei asemenea compozitii literare:1