Prezenta lucrare are in vedere, in sens strict, programele si manualele scolare actuale, precum si exigentele subiectelor de la ultimele sesiuni ale examenelor – teste nationale si bacalaureat.
Comparatia cu alte personaje cunoscute aduce totdeauna nuantari..
Fiecare compozitie literara privind caracterizarea unui personaj va fi elaborata din perspectiva tipului pe care il ilustreaza acesta, in cadrul formei literare in care evolueaza si la nivelul anului de studiu respectiv: principal/secundar, pozitiv/negativ, clasic/romantic/ realist, unilateral/complex, plat/rotund, narator/ martor/absent, simbolic/alegoric s.a.m.d.
Relevarea relatiei dintre inceputul si sfarsitul operei, din perspectiva destinului/evolutiei personajului; situarea acestuia in familia corespunzatoare din punctul de vedere al teoriei si istoriei literare. 6.
Comentarea modalitatilor si a mijloacelor predominante folosite de autor in conturarea personajului. 5.
Distingerea unor trasaturi caracteristice, precum si a individualitatii personajului, argumentate cu elemente din universul creatiei. 4.
Relatiile personajului cu comunitatea sau cu alte personaje; evolutia lui in raport cu acestea (trimiteri la cateva momente ori situatii semnificative). 3.
Statutul social si psihologic in raport cu tema si cu conflictul din structura operei epice/dramatice. 2.
Preliminarii - tipul personajului in raport cu realitatea: real/imaginar; - locul, momentul si imprejurarile in care apare; - raporturile cu celelalte personaje.
Precizand ca modelele de compozitie si reperele de analiza ce urmeaza, cuprinzand caracterizarea personajelor, trebuie considerate doar variante, fiind totodata adaptate claselor gimnaziale si celor liceale, dar si – mai ales – formelor literare studiate (balada, schita, nuvela, drama, roman etc.) propunem si o posibila schita de plan intru realizarea unei asemenea compozitii literare: 1.
Cei mai ambitiosi, iubitorii de texte clasice isi vor putea usor fixa in memorie replici/enunturi-cheie ce definesc evolutia unor personaje literare, cu care isi vor putea sustine convingator interventiile orale sau scrise, delectandu-se totodata cu frumusetile limbii literare artistice.
Fara indoiala, identificarea altor argumente/contra- argumente in tesatura operei literare respective, privind profilul personajului literar in discutie, intra in sfera, admirabila, de manifestare a creativitatii fiecaruia.
Adaugand, la acest proces mintal complex, si rezolvarea exercitiilor de autoevaluare – oral sau scris, dupa caz – formulate la sfarsitul fiecarei fise de personaj, se realizeaza aprofundarea si fixarea unui segment esential al pregatirii pentru examene.
In studiul materialului propus de noi, e de recomandat ca fiecare elev sa confrunte propriile impresii de lectura si adnotarile facute anterior cu interpretarile si modelele de caracterizare recomandate aici.
Rezultatele optime ale studierii revistei noastre pot aparea numai dupa lectura atenta a operelor literare din care fac parte personajele; desigur, e de preferat lectura-studiu, lectura cu adnotari consemnate pe fise, sau pe caiete de lectura recomandate si in scoala.
Prezenta lucrare are in vedere, in sens strict, programele si manualele scolare actuale, precum si exigentele subiectelor de la ultimele sesiuni ale examenelor – teste nationale si bacalaureat