Studiul de fata s-a nascut din intentia de a contribui la elucidarea problemei diferentelor din punctul de vedere al fenomenelor cibernetice (cf. - Ion Piso.
Continutul de idei al acestui "manual" reprezinta rezultatul exercitarii profesiei in aproape 100 de Teatre Lirice (Opere) pe o perioada de o jumatate de secol in trei continente, de la Bolshoi Theatre din Moscova la Metropolitan Opera din New-York, precum si de o experienta de pedagog ce a inceput la Academia de Muzica de la Cluj inca din anul 1958 (Conferentiar Universitar). cit.), mai ales intr-o vreme in care inflatia teoriilor in pedagogia cantului este derutanta si de aceea si descurajanta.
Am restrans expunerea de fata la o prezentare mai mult decat concisa, limitandu-ma la strictul necesar teoretic, pentru ca intentia a fost una exclusiv pragmatica, aceea de a ajuta tinerii studenti sau cantareti in rezolvarea dificultatilor cu care se confrunta (vezi Ion Piso, The Crisis of the Opera, op.
Odobleja), numite si de conexiune inversa, adica feed-back, diferente care exista intre Grai si cant in privinta mecanismelor intime prin care se realizeaza pe de o parte vorbirea iar pe de alta cantul; doua acte fiziologice deosebite intre ele, dar in acelasi timp si destul de apropiate.
St.
Wiener), adica al fenomenelor de circularitate (cf.
N.
Studiul de fata s-a nascut din intentia de a contribui la elucidarea problemei diferentelor din punctul de vedere al fenomenelor cibernetice (cf