„Studiul de fata s-a nascut din intentia de a contribui la elucidarea problemei diferentelor din punctul de vedere al fenomenelor cibernetice (cf.
Continutul de idei al acestui „manual” reprezinta rezultatul exercitarii profesiei in aproape 100 de Teatre Lirice (Opere) pe o perioada de o jumatate de secol in trei continente, de la Bolshoi Theatre din Moscova la Metropolitan Opera din New-York, precum si de o experienta de pedagog ce a inceput la Academia de Muzica de la Cluj inca din anul 1958 (Conferentiar Universitar).” (Ion Piso). cit.), mai ales intr-o vreme in care inflatia teoriilor in pedagogia cantului este derutanta si de aceea si descurajanta.
Am restrans expunerea de fata la o prezentare mai mult decat concisa, limitandu-ma la strictul necesar teoretic, pentru ca intentia a fost una exclusiv pragmatica, aceea de a ajuta tinerii studenti sau cantareti in rezolvarea dificultatilor cu care se confrunta (vezi Ion Piso, The Crisis of the Opera, op.
Odobleja), numite si de conexiune inversa, adica feed-back, diferente care exista intre Grai si cant in privinta mecanismelor intime prin care se realizeaza pe de o parte vorbirea iar pe de alta cantul; doua acte fiziologice deosebite intre ele, dar in acelasi timp si destul de apropiate.
St.
Wiener), adica al fenomenelor de circularitate (cf.
N. „Studiul de fata s-a nascut din intentia de a contribui la elucidarea problemei diferentelor din punctul de vedere al fenomenelor cibernetice (cf