Asemenea starurilor culturii pop cartile clasice strabat lumea insotite de un intreg anturaj de adaptari rescrieri comentarii despre valoarea carora se poate discuta dar care sunt in primul rand prezente si revendicative modeland retroactiv textele-sursa.
Mihaela Ursa.
Din acest motiv cartile clasice departe de a fi simple texte sunt mai degraba megastructuri narative in care fictiunile sunt abordate prin lentila sau din perspectiva deschisa de aceasta trena perceptiva metacritica.
Cati cititori seriosi eruditi si antrenati cultural mai au astazi Cervantes Shakespeare Austen dar si Dante Platon sau Rabelais In mod cert numarul lor nu este egal cu al celor care citeaza referentiaza in sens comun sau chiar cunosc anumite scene sau replici-cheie participand la propagarea lor mai degraba memetica si virala decat culturala.
Pana si persoanele care nu i-au citit niciodata pot sa-i identifice pe Don Quijote si Sancho Panza intr-o imagine vizuala se pot referi la bataliile cu morile de vant pentru a descrie un efort inutil pot cita a fi sau a nu fi sau pot invoca analogic mandrie si prejudecata .
Cand analizam Shakespeare Cervantes Austen nu putem face abstractie nici de exegeza lor istorica nici de cliseele care le aureoleaza miturile in perceptia culturala comuna si nici de interpretarile pe care le-au primit in adaptari pentru scena sau ecran.
Asemenea starurilor culturii pop cartile clasice strabat lumea insotite de un intreg anturaj de adaptari rescrieri comentarii despre valoarea carora se poate discuta dar care sunt in primul rand prezente si revendicative modeland retroactiv textele-sursa