Cauza este in general inteleasa ca \'Iubire sau justitie\', si nu \'Iubire si justitie\'.
Publicata initial in Germania, in editie bilingva, aceasta reflectie este completata de doua articole din Fondul Ricœur, pe teme apropiate..
O logica a supraabundentei provoaca intotdeauna logica echivalentei.
Amandoua sunt analizate intr‑o economie a darului ce debordeaza din toate partile etica de care se simt responsabile.
Toata reflectia lui Paul Ricœur tinde sa demonstreze proportia, legaturile, dialectica foarte profunda, tensiunea vie si fecunda intre Iubire si justitie care apare in momentul actiunii.
Fie ca e favorizata una sau cealalta, se insista asupra disproportiei intre Iubire si justitie.
In limbajul curent, si chiar la un nivel de reflectie mai elevat, a fortiori cand cele doua concepte sunt prezentate in conflict, nu exista, nu pot exista punti intre practica individuala a iubirii de aproape si cea colectiva a justitiei ce stabileste egalitatea si echitatea.
Cauza este in general inteleasa ca \'Iubire sau justitie\', si nu \'Iubire si justitie\'