Tratat riguros de sofistica, dar si eseu sclipitor despre relatia sofisticii cu manierismul, cartea demonstreaza ca sofismul nu este doar o simpla figura a manierismului, ci ca, dimpotriva, toate elementele constitutive ale acestuia sunt prezente deja in sofistica greaca originara.
PETRU POANTA Din cuprins: &bull
Sofistica sau manierismul logic • &bdquo
Respingerile sofistice“ aristotelice &bull
Sofismele de limbaj &bull
Sofisme materiale sau din afara limbajului &bull
Sofismele notiunii &bull
Sofismele judecatii &bull
Sofismele rationamentelor &bull
De la Hermes la Satan.
O carte de referinta, asadar, singulara in cultura noastra.
Dincolo de analizele subtile asupra efectelor estetice ale sofismelor in cateva opere literare majore, lucrarea Martei Petreu are si aspectul unui manifest prin argumentarea extrem de convingatoare a tipologiei sofist-manieriste a creatiei, cea care satisface disponibilitatea omului pentru varianta irationala, subiectiva, «demonica» si ludica a existentei.
Simetric, manierismul a fost si el considerat un fel de rau al creatiei, tocmai prin distorsiunile formale ale realului.
Fecunde ca procedee literare in creatia artistica, sofismele au fost evaluate multa vreme in cultura europeana drept versantul demonic al cunoasterii, caci ele nu urmaresc adevarul, ci coruperea acestuia prin operatii eronate, anamorfotice, in care obiectivitatii logice i se substituie subiectivismul.
Tratat riguros de sofistica, dar si eseu sclipitor despre relatia sofisticii cu manierismul, cartea demonstreaza ca sofismul nu este doar o simpla figura a manierismului, ci ca, dimpotriva, toate elementele constitutive ale acestuia sunt prezente deja in sofistica greaca originara