Ediția a III-aEdiție îngrijită de Mona Antohi şi Sorin AntohiStudiu introductiv şi post-scriptum de Sorin AntohiTraduceri de Mona Antohi, Sorin Antohi, Claudia Dumitriu, Dan Petrescu, Catrinel Pleşu, Corina Popescu, Anca Vaidesegan …istoria intelectuală a omenirii nu este decât jocul minții umane cu ea însăși și nici nu poate să fie altceva.
Patapievici.
Totul la ultimul Culianu devenise urgent și trepidant… (H.-R.
Ceea ce se desprinde din tonul ei este somația descoperirii unui nou temei al unității lumii.
Dacă până în 1985 (dată indicatorie a cezurii) creația lui Culianu este aceea a unui erudit extrem de talentat, distins de colegii săi printr-o înclinație filozofică mai pronunțată, după cezură creația sa capătă un profil nou, deopotrivă straniu și ultimativ. (Ioan Petru Culianu) Conjectura mea este că spre sfârșitul vieții sale Culianu a intrat în posesia unui principiu cognitiv care i-a reevaluat într-o manieră radicală toate cunoștințele anterioare și l-a aruncat într-o cursă vertiginoasă de transvaluare a întregii istorii culturale, pe care însă nu a apucat decât să o schițeze.
Dar și aplecarea minții asupra ei înseși și asupra propriilor ei posibilități produce simboluri, iar acestea sunt mai durabile decât celelalte.
Interacțiunea dintre minte și lume produce simboluri.
Ediția a III-aEdiție îngrijită de Mona Antohi şi Sorin AntohiStudiu introductiv şi post-scriptum de Sorin AntohiTraduceri de Mona Antohi, Sorin Antohi, Claudia Dumitriu, Dan Petrescu, Catrinel Pleşu, Corina Popescu, Anca Vaidesegan …istoria intelectuală a omenirii nu este decât jocul minții umane cu ea însăși și nici nu poate să fie altceva