La Medeleni: Hotarul nestatornic. - Constantin Ciopraga , critic si istoric literar roman.
Disponibilitatile lui Ionel Teodoreanu in materie de dialog sunt inepuizabile, vocatie cu totul semnificativa, stiut fiind ca spatiul copilariei, gol la inceput, se umple, capata un continut prin vorbire.
Dialogul face parte din regulile jocului, dar in planul artei el are o excelenta functie de sugestie, introducand pe cititor in mitologia infantila, revelandu-i, asadar, prin replica, ceea ce naratiunea ar fi in stare.
Tipica in La Medeleni este tehnica fragmentarista, din mii de cubusoare de mozaic rezultand, cu fiecare noua idee, o figuratie inedita.
Al treilea volum, care corespunde intrarii in maturitate a personajelor, e romanul unui capat de drum, care ofera un epilog multiplu, simultan sociologizant, fericit si tragic: vanzarea mosiei de la Medeleni , echivalenta cu pierderea definitiva a paradisului, o casatorie fericita si o sinucidere.
Al doilea volum e un roman al educatiei sentimentale care exploreaza varsta crizei de crestere, a erotismului tulbure si a aspiratiilor absolute.
Ibraileanu , cel mai reusit tip de fata din literatura noastra, La Medeleni e, in primul volum, un roman cu copii, o incursiune inteligenta si empatica in psihologia imponderabila a copilariei.
Un roman amplu si vast, cu multe personaje, cu dialoguri, cu intriga, cu caractere deosebite, Danut, Olguta si Monica, dIntre care Olguta este, potrivit criticului literar G.
Scriitorului i-a adus un statut de superstar literar in perioada interbelica, iar publicului ii ingaduie si astazi o imersiune participativa in varstele de aur ale omului: copilaria, adolescenta si tineretea.
Intre vanturi Trilogia La Medeleni ( Hotarul nestatornic , 1925, Drumuri , 1926, Intre vanturi , 1927) e capodopera lui Ionel Teodoreanu.
Drumuri.
La Medeleni: Hotarul nestatornic