Lucrarea de fata reprezinta o sinteza care urmeaza, in linii mari, directia teoreticaaCursului de Limba romana contemporana.
Diana-Maria Roman l-au tinut intre anii 2013-2017 la aceeasi facultate.
Prin urmare, originalitatea acestuimaterialnu consta in noutatea informatiilor, a algoritmului pe care il promoveaza, a schemelor, a simbolurilor, a tabelelor, a proceselor fonetice etc., acestea fiind preluate din cursul si seminarul de specialitateanterior amintite, ci in anumite problematizari, reconsiderari, coduri de analiza (a se vedea, de exemplu, algoritmul de analiza a alofonelor asilabice, a lui c,gs.a.m.d., model de analiza 1 si 2 pentru anumite alofone etc.) si, desigur,in exemplele alese cu grija, cu scopul de a inventaria si de a analiza un numar cat mai mare de alofone pozitionale diferite intre ele.
Asadar,in paginile acestei lucrari, cititorul interesat de fonetica si fonologia romaneascava gasi o expunere detaliata care nu isi gaseste intotdeauna locul la cursuri si la seminare din cauza timpului limitat de care dispun cadrele didactice.
Lucrarea cuprinde doua parti mari, una teoretica, in cadrul careia sunt definite si exemplificate procesele fonologice, este prezentat algoritmul/algoritmii de analiza si sunt oferite instrumentele necesare elaborarii acesteia, si una practica, unde sunt analizate 95 de cuvinte, integral sau partial: zmeu, familia, chior, pomi, neomenit, leoarca, episcopie, (tu) inzeceai, inmuietoare, (eu) beau, butoi, saci (negri), jocheu, (el) inmii, monstri, (tu) estietc., cu scopul de a realiza un inventar exhaustiv al modelelor de analiza a alofonelor limbii romane..
Cristina Bocossi dr.
Fonetica, fonologie, ortografie si punctuatiepe care dr.
Daiana Cuibus, si specificul seminarului de Limba romana contemporana. dr. univ.
Neamtusi de conf.
G. emerit G. dr. univ.
Cornel Sateanu, iar, mai apoi, de prof. dr. univ.
Fonetica, fonologie, ortografie si punctuatie, predat la Facultatea de Litere a Universitatii„Babes-Bolyai”din Cluj-Napoca, mai intai de conf.
Lucrarea de fata reprezinta o sinteza care urmeaza, in linii mari, directia teoreticaaCursului de Limba romana contemporana