Creatorul romanului cinic, la noi, Nicolae Breban, ostil asa-zisului „fatalism” mioritic, face ca Miorita alungata pe usa, la nivel conceptual, sa se reintoarca pe fereastra, la nivel epic, prin feminizarea miscarii de rezistenta nationala, in surprinzatorul sau roman Jocul si fuga.
Cand am facut selectia primilor noua prozatori, nu m-am gandit ca vor iesi, din noua cercuri, alte trei cercuri „dantesti” pentru cele trei traditionale provincii romanesti.
Cele noua cercuri s-au transformat, de aceea, intr-un decameron, cel de al zecelea prozator al constructiei critice devenind Ion Druta, cu intreaga drama a sfasierii interioare a Basarabiei, dezvaluita inca in cartea mea din 2003, Basarabia sau drama sfasierii.
Si ce literatura face fiecare dintre cei zece, si cum o arhitectureaza toti impreuna!.
Uitasem insa contributia Basarabiei, cu destinul ei ingrat, de la 1812 incoace.
Popescu, Nicolae Breban.
Au iesit, fara nicio intentie, cate trei scriitori, pentru fiecare provincie, care mi-au asaltat subconstientul: Moldova (Dimitrie Cantemir, Ion Creanga, Eugen Uricaru)
Valahia: Marin Preda, Eugen Barbu, Mircea Cartarescu
Ardeal: Liviu Rebreanu, D.
R.
Constat cu uimire „egalitatea” lor in constructia Romaniei moderne, dar si a cartii mele.
Creatorul romanului cinic, la noi, Nicolae Breban, ostil asa-zisului „fatalism” mioritic, face ca Miorita alungata pe usa, la nivel conceptual, sa se reintoarca pe fereastra, la nivel epic, prin feminizarea miscarii de rezistenta nationala, in surprinzatorul sau roman Jocul si fuga.
Cand am facut selectia primilor noua prozatori, nu m-am gandit ca vor iesi, din noua cercuri, alte trei cercuri „dantesti” pentru cele trei traditionale provincii romanesti