In trairea si viata Bisericii, Invierea lui Hristos este evenimentul central al istoriei, care lumineaza „din interior” toate fapturile, de la om pana la intreaga creatie, inaltandu-le la un nivel superior de existenta.
Prin spiritualitatea Invierii, ca o marturisire de credinta si ca o abordare stiintifica a problematicii, dorim sa expunem si sa argumentam doua lucruri fundamentale pentru viata omului: in primul rand, in Duminica Sfintelor Pasti si in fiecare duminica sarbatorim si traim nu doar Invierea Mantuitorului Hristos, ci si invierea noastra personala, iar in al doilea rand, invierea fiecaruia dintre noi trebuie sa se realizeze acum, in prezent, in timpul vietii noastre.
Spiritualitatea Sfintelor Pasti, se doreste a fi o cercetare teologica si spirituala a felului in care se cuvine sa traim si sa simtim Invierea lui Hristos, ca un „model” si ca un „inceput” al Invierii noastre.
Autorul.
In Canonul Invierii, descoperim unul dintre cele mai frumoase adevaruri de credinta: „praznuim omorarea mortii, sfaramarea iadului si inceputul altei vieti, vesnice”.
De aici invatam ca invierea trebuie sa devina un modus vivendi, ceva firesc, natural, pe linia omenesc – dumnezeiesc, pornind de la slabiciunile firii si urcand spre orizonturile harului si ale luminii, spre Persoana vie si reala a Mantuitorului Iisus Hristos, fara de care nu ar trebui sa concepem viata, indiferent de felul sau conditiile ei.
Prin prezenta, Lumina si eficienta ei, Invierea Domnului are puterea de a ne ajuta in lupta noastra cu pacatele, cu neputintele si cu patimile si de a ne sprijini in infaptuirea binelui si in cultivarea si lucrarea virtutilor, adica de a inainta spre asemanarea cu Dumnezeu.
Lucrarea de fata, Lumina Invierii.
La inceput, a aparut intrebarea: „de ce cantam «veniti sa bem bautura noua, nu din piatra stearpa facuta cu minuni, ci din izvorul nestricaciunii, cel izvorat din mormantul lui Hristos»”? Treptat, invatatura si trairea Bisericii a lamurit si transfigurat aceasta interogatie umana, deoarece „acum toate s-au umplut de lumina: si cerul si pamantul si cele de dedesubt”.
In Invierea lui Hristos este cuprinsa si invierea noastra, iar Invierea Domnului devine izvor si fundament al Invierii si al vietii noastre.
Chiar daca lucrul intens la realizarea acestei carti a fost facut in ultimii ani de zile, mai ales in ceea ce priveste caracterul ei stiintific, preocuparea cu tema Invierii a inceput cu foarte mult timp inainte, inca din vremea studiilor de teologie.
Ioan Gura de Aur si ale altor Sfinti Parinti, invierea noastra, in special, a sufletului nostru, trebuie sa aiba loc inca din aceasta viata, urmand ca la sfarsitul veacurilor ea sa fie completata de invierea trupului nostru induhovnicit.
Din acest motiv, Biserica, prin invatatura si slujirea ei, atunci cand se refera la Invierea Domnului foloseste cuvantul „Paste” (trecere), in special, in forma sa de plural „Pasti”, de exemplu, „Sfintele Pasti”, „Duminica Sfintelor Pasti”, „sarbatoarea Sfintelor Pasti”, „slujba Sfintelor Pasti” etc, deoarece sarbatorim si traim doua invieri: Invierea Domnului si invierea oamenilor.
Apostol Pavel, ale Sf.
Dupa cuvintele Mantuitorului Hristos, ale Sf.
In trairea si viata Bisericii, Invierea lui Hristos este evenimentul central al istoriei, care lumineaza „din interior” toate fapturile, de la om pana la intreaga creatie, inaltandu-le la un nivel superior de existenta.
Prin spiritualitatea Invierii, ca o marturisire de credinta si ca o abordare stiintifica a problematicii, dorim sa expunem si sa argumentam doua lucruri fundamentale pentru viata omului: in primul rand, in Duminica Sfintelor Pasti si in fiecare duminica sarbatorim si traim nu doar Invierea Mantuitorului Hristos, ci si invierea noastra personala, iar in al doilea rand, invierea fiecaruia dintre noi trebuie sa se realizeze acum, in prezent, in timpul vietii noastre