Toma Barbulescu ne propune o perspectiva teoretica si istorica asupra miscarii din arta inceputului de secol XXI provenita din erorile de redare de pe ecranele digitale.
De aici rezulta faptul ca instalatiile audiovizuale mai ales in forma lor performat.
Acest aspect al multidisciplinaritatii rezultat ca expresie a multimodalitatii sinesteziei face ca metodologia creatiei in practica instalatiilor audiovizuale sa fie una ce aduce lucrarea in zona designului ca disciplina artistica.
Urmarirea sinesteziei in instalatiile audiovizuale ca element central coordonator si definitoriu al lucrarilor de acest gen implica o multidisciplinaritate care schimba inclusiv caracterul abordarii metodologice in creatie de la o abordare bazata pe spontaneitate la una voita premeditata proiectata.
Ea se traduce in cateva practici deja cunoscute in istorie cea mai faimoasa fiind Gesamtkunstwerk practica ce presupune gandirea concomitenta a tuturor mediilor artistice ce compun o lucrare totala.
Multimodalitatea este un caracter specific sinesteziei si reprezinta interconexiunea a cat mai multor simturi.
CRISTIAN CHESUT O analiza care sa puna in discutie erse aspecte incepand cu istoria proiectiei si a instrumentelor audiovizuale trecand prin Glitch Art ca expresie estetica si concluzionand cu studiul sinesteziei ca liant revelator al practicii artistice nu se putea obtine doar prin realizarea de conexiuni la nivel teoretic a diferitelor notiuni studiate legate de cele doua mari medii de exprimare imaginea si sunetul fara culegerea si prezentarea celor mai semnificative exemple. dr. univ.
Prof.
Si cum cartile ar trebui sa formeze in primul rand oameni si numai dupa aceea biblioteci nu vom aseza valoroasa lucrare de fata pe un raft cu un impersonal numar de inventar ci in sufletele si in constiinta noastra.
Orice carte este in cele din urma o intalnire a scriitorului cu sine insusi precum si o haina de sarbatoare la curtea laicului profan fiind oferita in egala masura si cititorului.
Cred astfel cu tarie ca scrierea de fata este una mai mult decat bine-venita umpland un gol in literatura autohtona de specialitate si lasand cu generozitate o usa deschisa pentru cercetari ulterioare.
Iar aceste deziderate nu pot fi sustinute nu pot fi infaptuite fara o cunoastere dobandita prin studiu bibliografic prin ineditul cercetarii stiintifice si al raportului sinestezic muzica arte vizuale ingineria sistemelor informatice de comunicare realizarea prezentarea si transmiterea evenimentelor care au un caracter spectacular.
Proiect pe care personal si din cate stiu eu il consider a fi o premiera nationala fiind de asemenea perfect adaptat tehnologiilor contemporane.
AUREL CODOBAN Subiectul cartii de fata se traduce intr-o lucrare de certa anvergura extrem de interesanta si novatoare rod al unui demers stiintific laborios temeinic coerent si exhaustiv o incursiune temerara intr-un areal vast si pretentios care confirma cu varf si indesat o pasiune reala a autorului pentru mediile mixte audiovizuale ca forme de creatie si expresie in arta contemporana precum si o bogata experienta teoretica si practica a sa avand rolul unui fundament absolut necesar in derularea proiectului sau scris si nu numai. dr. univ.
Prof.
Iar cartea de fata are meritul de a ne situa in centrul unor problematici si dezbateri teoretice vii ale acestui tip de practica artistica.
Atare practici cum sunt sinestezia si Glitch Art dupa cum observa autorul trec de la comercial la artistic oarecum spontan si nemediat.
Asa cum a remarcat Eco in astfel de situatii spectatorii recunosc in actiunile artistului afirmarea dominatiei auctoriale asupra lucrarii originale precum si o subordonare paradoxala la acea lucrare .
Glitch Art-ul este legat de recombinarea operelor existente in cele noi.
Glitch Art-ul foloseste eroarea digitala atat in conceptualizare cat si in redarea imaginii si a devenit un estetism voit Post-Digital in cazul multor artisti contemporani in acord cu ideea de imperfectiune postmoderna opusa perfectiunii tehnologice moderne de spontaneitate aleatorie opusa intentiei programate soft.
Toma Barbulescu ne propune o perspectiva teoretica si istorica asupra miscarii din arta inceputului de secol XXI provenita din erorile de redare de pe ecranele digitale