Acest Manual este realizat in conformitate cu programa scolara aprobata prin OM nr.
H.). 
In ce priveste componenta „dicteu”, o coordonata foarte importanta a disciplinei, acest Manual ofera premisele teoretice si sugestiile metodologice ce permit profesorului sa elaboreze sau sa selecteze, dupa caz, materialul didactic adecvat..
V.), 
Anca 
Haralambie (A.
H.), 
Bogdan Voda(B.
L.), Tatiana Hilca (T.
Numele autorilor apare prescurtat prin initiale in dreptul fiecarui solfegiu: Olguta Lupu (O.
Dupa un grup de lectii, recapitularea se face printr-un test deautoevaluare.
Avand in vedere specificul disciplinei, toate aceste activitati de invatare pot fi utilizate si ca activitati de evaluare.
Dat fiind ca structurile muzicale nu sunt simple succesiuni de intervale muzicale, ci sunt alcatuiri complexe, create in baza unor reguli specifice de gruparesi ierarhizare, prezentul volum pune accentul pe dezvoltarea auzului functional (armonic si melodic, deopotriva), evitand cultivarea exacerbataa auzului intervalic. 
Fiecare lectie cuprinde succinte explicatii teoretice (ilustrate inclusiv prin scheme, tabele, etc.) si multiple activitati de invatare, sub forma de solfegii (dispuse gradual, in functie de dificultate, si alcatuite in asa fel incat sa constituie solutii practice de rezolvare a unor probleme specific muzicale), exemple muzicalesi aplicatii.
Intrucat operatia fundamentala a gandirii consta in stabilirea de relatii corecte intre diverse elemente, autorii au avut invedere, in primul rand, reliefarea legaturilor logice dintre sunetele care alcatuiesc structurile muzicale.
Astfel, este avuta in vedere o echilibrare a ponderii sintaxei modale fata de cea tonala si, mai ales, se acorda o atentie speciala insusirii pe baze logice a limbajului tonal sau modal. 
Obiectivul central al autorilor acestui Manual a fost utilizarea celor mai adecvate modalitati de formare si dezvoltare a gandirii muzicale a copiilor.
Pornind, desigur, atat de la experienta directa acumulata la catedra, cat si de la evaluarea manualelor si programelor scolare existente, autorii au contribuit direct la noua forma a programei, care contine modificari de substanta fata de cea anterioara. 2017.
Cei patru autori ai prezentului Manual au fost membri ai colectivului care a elaborat programa scolara a disciplinei "Teorie-solfegiu-dicteu" pentru ciclul gimnazial. 02. 3393/28.
Acest Manual este realizat in conformitate cu programa scolara aprobata prin OM nr