Cel de-al doilea volum trateaza manuscrisele slavone din colectia Muzeului National de Arta al Romaniei.
O alta nota interesanta a doamnei Tugearu este aceea ca in colectiile Muzeului National de Arta a Romaniei se pastreaza o editie de lux a Tetraevangheliei tiparite in 1512 pe pergament si colorata de mana..
Autoarea trece si dansa sub nota prudentei afirmatia referitoare la inspiratia tipariturii macariene din manuscrisele lui Uric.
Concluzia ar fi ca tiparul macarian ar fi inspirat de manuscrisele lui Uric.
In continuare este notata o posibila asemanare stabilita de specialisti intre tetraevangheliile moldovenesti si Tetraevanghelia tiparita in 1512 de calugarul sarb (Muntenegru) Macarie.
Foarte interesanta este parerea cum ca motivele decorative intrebuintate de Gavril uric in impodobirea manuscriselor ar fi de origine sud-dunareana „acest tip de decoratie fiind frecventa in arta sarba a Evului Mediu“.
Aceste manuscrise sunt de diferite redactii: slavona medio-bulgara, medio-sarba, slavo-romana, ruso-ucraineana sau rusa.
Un aspect interesant al culturii scrise romanesti a fost momentul aparitiei traducerilor cartilor de cult, fie manuscrise, fie tiparite.
Este mentionat cu unul dintre cele mai valoroase manuscrise Tetraevanghelia scrisa si pictata la Manastirea Neamt de catre renumitul Gavril Uric, intemeietorul scolii moldovenesti de miniatura.
Cel de-al doilea volum trateaza manuscrisele slavone din colectia Muzeului National de Arta al Romaniei