"Modelul erotic spiritualizat propus, asadar, de Lovinescu – un Eminescu care n-a iubit femei cu biografie reala, ci un tipar feminin abstract, idealizat, iubind mai degraba iubirea, langoarea erotica, jarul sentimentului nesatisfacut, ca prevalenta a spiritualului asupra materialului – e consonant cu modelul schopenhauerian al geniului (...).
Dragostea de dragoste va mai renaste in el, caci fara dansa nu putea trai." (Teodora Dumitru).
Murise dragostea de dragoste pentru ea.
Nici cand dragostea pentru Mite pare a-i fi primejduita de amestecul altora poetul nu se impotriveste: „Murise dragostea pentru Mite? N-o iubise niciodata poate.
Cand Veronica, prin moartea batranului ei sot stefan Micle, devine libera, Eminescu nu „actioneaza“, ci simte doar o „exaltare“ poetica. "Modelul erotic spiritualizat propus, asadar, de Lovinescu – un Eminescu care n-a iubit femei cu biografie reala, ci un tipar feminin abstract, idealizat, iubind mai degraba iubirea, langoarea erotica, jarul sentimentului nesatisfacut, ca prevalenta a spiritualului asupra materialului – e consonant cu modelul schopenhauerian al geniului (...)