„Nici viețuirea în cetate nu ne împiedică de la lucrarea poruncilor lui Dumnezeu, dacă suntem înțelepți și lucrători, nici părăsirea lumii nu aduce isihia, dacă suntem leneși și nepăsători”, spunea Cuviosul Simeon Noul Teolog.
Călătoria Sfântului Macarie în Paradisul terestru / 87 Note / 103 Bibliografie / 109 Anexă imagini / 120.
Un Purgatoriu bizantin? / 83 6.
Paradisul interzis / 75 5.
Timpul în Paradis / 73 4.
Imaginea Paradisului / 65 3.
Localizarea Paradisului terestru / 58 2.
Un model de cetate creștină: Oxirinhos / 52 Note / 55 Imaginea Paradisului terestru în Bizanț / 57 1.
Diavolul în palatul împărătesc / 48 10.
Sfinții stâlpnici / 47 9.
Sfinții nebuni pentru Hristos / 38 8.
Sfinții cetății / 31 7.
Lupta cu diavolul în cetate / 26 6. În cetate, diavolul acționează prin intermediari / 19 5.
Locuri ale pierzaniei în cetate / 15 4. ...iar cetatea s-a făcut pustiu / 10 3.
Pustiul s-a făcut cetate / 7 2.
Cuprins Introducere / 5 Parabola cetății-pustiu / 7 1.
căutarea sacrului exprimă dorința de a depăși condiția umană, o căutare interioară, o formă de terapie, de purificare, de mântuire, o încercare de regăsire a paradisului pierdut.
Lupta împotriva ispitelor, fie în pustiu, fie în cetate, căutarea cetății creștine-model sau a Paradisului terestru nu sunt altceva decât încercări pe calea desăvârșirii. „Nici viețuirea în cetate nu ne împiedică de la lucrarea poruncilor lui Dumnezeu, dacă suntem înțelepți și lucrători, nici părăsirea lumii nu aduce isihia, dacă suntem leneși și nepăsători”, spunea Cuviosul Simeon Noul Teolog