O moarte care nu dovedeste nimic este un roman dinamic, Ioana este un roman static.
Staticul are si un inteles mai adanc pentru acei care nu socotesc literatura numai ca un divertisment, si cred ca este expresia vietii celei mai intime..
Trebuie un efort pentru a observa ca ai renuntat de bunavoie la orice spectacol, ca te multumeste numai jocul amanuntelor.
Staticul este obositor.
Curiozitatea lui va fi satisfacuta.
Pe care sa aleg din cele doua forme de arta? Lectorul mediocru va prefera dinamicul.
Subiectul nu mai are nici o valoare, numai lucrul.
Dupa cum Brahms, pe o tema a lui Handel, inventeaza o serie de va riatii.
O tema care trebuie sa capete, in diferitele pasaje, cat mai multe forme.
Nici o surpriza.
In Ioana se cunoaste intriga de la inceput. si mai departe daca se poate.
Curiozitatea lectorului va fi sustinuta pana la ultimul rand.
Dar altceva ma intereseaza: ce e superior in literatura, dinamicul sau staticul? In prima carte: ce se intampla cu eroina? A murit? Il inseala pe Sandu? Oscilatia intre doua banuieli.
Bineinteles, a doua oara voi avea mai multe calitati de amanunt, profunzime, rezultatul experientelor.
Iata prima distinctie dintre ele.
O moarte care nu dovedeste nimic este un roman dinamic, Ioana este un roman static