1. sunt numai cateva aspecte pe care cartea le prezinta si pe care incearca sa le solutioneze..
Categorii greu de integrat gramatical categorii plurifunctionale categorii interferente ca valoare forme rezultand din tipuri speciale de gramaticalizare si de pragmaticalizare situatii iesite din rand tipuri erse de neregularitati si de conversiuni tipuri speciale de omonimii situatii aflate inca in dezbaterea gramaticienilor cu alunecari de la o clasa lexico-gramaticala la alta sau alunecari dinspre gramatical spre stilistic si pragmatic etc.
Gabriela Pana Dindelegan Dictionarul de interpretari gramaticale analizeaza 165 de cuvinte si de forme cu Gramatica dificila aparte speciala diferita de a cuvintelor prototipice termeni incarcati ei insisi cu mare ambiguitate.
Dictionar de interpretari gramaticale - coord. 2.
Diversitatea tematica si de obiective a exercitiilor il pun pe elev in situatiile cele mai erse ferindu-l de rutina si de limitarea cerintelor Gramatica de fata nu este un manual scolar si nu se substituie manualelor scolare ci reprezinta un auxiliar pentru elevi si profesori in aprofundarea cunostintelor de Gramatica pentru clasele gimnaziale.
Deasemenea este prima Gramatica scolara care incearca raportarea gramaticii romanesti la gramaticile altor limbi cunoscute elevilor de la lectiile de limbi straine pentru a le transmite acestora ideea de invatare constienta si comparativa.
Cartea propune si o serie de exercitii insotite de rezolvari integrale.
Ca noutate a cartii se insista asupra unei legari a gramaticii si de alte obiective decat cele pur gramaticale relatia dintre Gramatica si formarea cuvintelor Gramatica si comunicare Gramatica si fonetica Gramatica si lexic Gramatica si stilistica.
Interesul pentru o Gramatica scolara adusa la zi subaspectul exigentelor didactice si stiintifice este o preocupare general europeana.
Gramatica limbii romane pentru gimnaziu - Gabriela Pana Dindelegan Academia Romana Institutul de Lingvistica Iorgu Iordan Alexandru Rosetti Facultatea de Litere Universitatea din Bucuresti Coordonator Gabriela Pana Dindelegan Raluca Braescu Adina Dragomirescu Isabela Nedelcu Alexandru Nicolae Gabriela Pana Dindelegan Rodica Zafiu De ce o Gramatica scolara Pentru ca odata cu noua Programa este momentul cel mai potrivit pentru regandirea acestui tip deGramatica mai putin deschis prin natura lui innoirilor teoretice si descriptive. 1