Pianistica moderna. - Lavinia Coman.
Aceasta este ideea conducatoare a ultimei parti a lucrarii.
Din perspectiva acestui adevar axiomatic se cuvine ca disciplina numita pedagogia pianului sa fie tratata cu maxima consideratie de catre cei care o profeseaza.
Studierea muzicii prin intermediul unui instrument marcheaza profund traiectoria dezvoltarii copilului, fie ca acesta este orientat catre profesionism, fie ca se va forma ulterior intr-un domeniu inrudit ori cu totul diferit de cel artistic.
Iata de ce calitatea actului didactic sustinut de profesorii de pian capata o importanta deosebita, de calitatea acestui demers depinzand orientarea si dezvoltarea ulterioara a unui numar semnificativ de tineri in muzica si mai ales in viata.
Aproximativ jumatate dintre copiii care urmeaza scoala de muzica in Romania incep prin a studia pianul, care este instrumentul de baza, alaturi de vioara, in educatia muzicala traditionala.
Cele doua directii importante in gandirea estetica a veacului nostru au ocazionat moduri de abordare noi, luminand - din unghiuri diferite - aspecte neasteptate, nebanuite chiar, ale actului artistic.
Sectiunea mediana a lucrarii noastre contine o cercetare asupra posibilelor achizitii pe care cei ce profeseaza arta Pianistica le asteapta de pe urma studierii fenomenologiei si a semioticii muzicale.
Pianul si maestrii sai - constructori, compozitori, interpreti, pedagogi, teoreticieni - ocupa un loc predilect in aceasta familie.
Expresie concreta a ingeniozitatii spiritului uman si totodata mijloc de comunicare a celor mai complexe trairi sufletesti, imposibil a fi cuprinse in limitele limbajului vorbit, marea familie a instrumentelor cu clape si corzi ilustreza, un capitol esential din istoria artei de a gandi cu sunetele.
Pentru o teorie superioara a artei pianistice: perspective diacronice, abordari teoretice, aspecte ale pedagogiei instrumentale Prima sectiune a lucrarii are ca obiectiv infatisarea procesului istoric al dezvoltarii artei pianistice, privita ca parte integranta a istoriei muzicii universale.
Pianistica moderna