Descriere YEO:
Pe YEO găsești Plotin despre bine sau despre de la Dan Tomulet, în categoria Stiinte Umaniste.
Indiferent de nevoile tale, Plotin despre bine sau despre unu - Dan Tomulet din categoria Stiinte Umaniste îți poate aduce un echilibru perfect între calitate și preț, cu avantaje practice și moderne.
Preț: 35 Lei
Caracteristicile produsului Plotin despre bine sau despre
- Brand: Dan Tomulet
- Categoria: Stiinte Umaniste
- Magazin: libris.ro
- Ultima actualizare: 09-12-2024 05:19:46
Comandă Plotin despre bine sau despre Online, Simplu și Rapid
Prin intermediul platformei YEO, poți comanda Plotin despre bine sau despre de la libris.ro rapid și în siguranță. Bucură-te de o experiență de cumpărături online optimizată și descoperă cele mai bune oferte actualizate constant.
Descriere magazin:
Plotin despre bine sau
despre unu.Enneade VI. 9., Enneade V. 4 Cu siguranta, multora dintre noi ne este familiara experienta vizitarii unei pesteri. De cele mai multe ori insa, facem lucrul acesta in grupuri organizate si vizitam pesteri amenajate in scop turistic; sunt pesteri luminate electric si dotate cu trotuare, balustrade si pasarele. O astfel de vizita nu ne pune insa in contact cu realitatea pesterii, ci ne ofera o pestera transformata in spectacol si peisaj subteran, un peisaj pe care‑l admiram de la inaltimea septica a confortului nostru. Astfel, intalnirea noastra cu lumea subterana nu mai difera radical de intalnirea cu lumea supraterana. Exista, desigur, o schimbare de mediu - luminozitatea, umiditatea si temperatura sunt altele - dar, asemenea lumii exterioare, si lumea interioara a pesterii a fost aranjata, chiar cosmetizata, pentru a scoate in evidenta formele. Cu totul altfel stau insa lucrurile cand vizitam pe cont propriu o pestera neamenajata; mai ales dupa ce stingem lumina lanternelor si pastram tacerea. Confortul si siguranta ne sunt acum contestate si acesta este momentul in care intalnim cu adevarat realitatea mediului subteran, a carui esenta nu se compune din formatiunile carstice, ci mai degraba din perfectiunea intunericului si a tacerii. Lumea, cu zgomotul formelor ei, nu ne mai blocheaza aici intalnirea cu desavarsirea linistii. In pesterile luminate, ducem cu noi exteriorul si ne lasam furati de forme, care asurzesc urechile sufletului. Dar in adancul pesterii neluminate, linistea devine prezenta, iar singuratatea se transforma in groaza sau tovarasie. Pestera pretinde o convertire a sensurilor si a experientei. Pentru sufletul spiritualiceste sensibil, realitatea ei devine religioasa; si nu este de mirare ca omul stravechi a populat mediul acesta cu forme exterioare, ca ofranda sau cu intentia de a da tainei un chip familiar. Aici, in adancul pesterii, linistea se imbraca in maretie si intunericul se patrunde de grandoare. Pestera a fost sanctuarul original, reprodus apoi de marile incinte sacre, in care icoanele si statuile erau lasate in antecamera naosului. Tratatul Despre
bine sau
despre Unu este incercarea lui
Plotin de a‑l calauzi pe cititor prin sanctuarul filosofiei si al spiritualitatii sale, catre naosul acesteia. El ne va vorbi, in final, despre completa absorbtie in pacea suprema, nederanjata de nimic, intrucat toate valorile care ar putea genera vreo miscare au fost deja strabatute. Tihna suprema pe care o intalnim aici nu este insa apatica, intrucat sufletul nu patrunde intr‑o realitate neinteresanta sau nesemnificativa, ci dimpotriva, se infatiseaza in insasi inima valorii care confera valorilor valoare. Experienta linistii supreme este marcata de maxima trezie; si cu toate ca sufletul nu are de‑a face cu nimic determinat, el savureaza conditia axiologica a neclintirii supreme insasi. El trece de frumusetea accesibila in separatie, pentru a accesa nemijlocit frumusetea Unului, o frumusete pe care o asuma transformativ si care‑i parvine printr‑un act de auto‑revelare catre ea insasi. Imprejurul frumusetii se distribuie apoi frumusetile, care compun corul virtutilor, sufletul aflat in compania divinitatii hranindu‑se cu inteligenta si adevar. Pentru
Plotin, virtutile sunt forme ale puritatii sufletesti, Unu fiind dirijorul nemiscat al acestui cor care‑i canta stralucirea. Virtutile sufletului compun slava divina cu care se invaluie sufletul revenit din celesta companie. In ele vede el mai intai chipul celui nevazut si cu ele se intoarce din prezenta lui, ca un arhiereu impodobit cu icoane sfinte. Totusi, ceea ce se petrece dincolo de catapeteasma icoanelor si in absenta lor este contemplatia si comuniunea dinauntru. Acolo nu mai este nici statuie si nici icoana, ci este divinul insusi. Sanctuarul interior este gol, pentru privirea care cauta forme si imagini, dar este plin, pentru ochiul care vede vederea. Ceea ce‑l asteapta pe inchinator in incaperea goala a sanctuarului este comuniunea cu realitatea divina, nu comuniunea cu reprezentarile ei. Structuril